شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608431
  • 5 بهمن 1398
  • 13:21
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
جمعه‌بازار پرندگان کرمان به‌زودی تعطیل می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:

جمعه‌بازار پرندگان کرمان به‌زودی تعطیل می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان: جمعه‌بازار پرندگان که پرندگان عرضه‌شده در آن به‌صورت قاچاق وارد استان می‌شوند و تهدیدی برای سلامت جامعه است، به‌زودی تعطیل خواهد شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، حسین رشیدی، افزود: یکی از مشکلات جدی کرمان در بحث بهداشت جامعه، وجود جمعه‌بازار پرندگان است که به‌صورت غیرقانونی دایر شده و تهدیدی برای سلامت جامعه است زیرا می‌تواند منبع بسیاری از بیماری‌های خطرناک در صنعت طیور استان شود.
وی با اشاره به تعطیلی جمعه‌بازار پرندگان طبق مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در آینده‌ای نزدیک، گفت: اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان در مبادی ورودی استان پست‌های قرنطینۀ ثابت را مستقر کرده است که با همکاری نیروی انتظامی از ورود و خروج دام، طیور و سایر مواد خام دامی بدون مجوز جلوگیری به‌عمل می آورد اما متأسفانه پرندگان جمعه‌بازار به‌صورت قاچاق وارد استان می‌شوند که می‌توانند کل مرغداری‌ها و پرندگان منطقه را درگیر بیماری کنند و خسارات جبران‌ناپذیری را به بار آورند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: کارشناسان و ماموران مستقر در سطح شهرستان‌های استان در صورت مشاهدۀ عرضۀ مرغ زنده و سایر پرندگان توسط مراکز غیرمجاز ضمن برخورد با عاملان و متخلفان، به پلمب اماکن عرضۀ غیرمجاز اقدام خواهند کرد.
رشیدی با بیان این‌که تاکنون حدود سه سال از بیماری آنفلوانزای پرندگان مصون بوده‌ایم، توضیح داد: در حال حاضر اهمیت بیماری آنفلوآنزای پرندگان تنها در زمینۀ خسارت اقتصادی به صنعت طیور کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه بحث امنیت زیستی و بهداشت عمومی آن (مشترک بودن این بیماری با انسان) از اهمیت‌ بیشتری برخودار است.
وی بیان کرد: از ابتدای سال بیش از هفت‌هزار مورد بازدید و نمونه‌برداری از واحد‌های مختلف (روستایی، پرنده‌فروشی، باغ پرندگان، مزارع پرورش مرغ اجداد و مادر گوشتی، تخم‌گذار و ….) در جهت پایش بیماری آنفلوآنزای پرندگان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: انجام اقداماتی از قبیل پایش مرتب بیماری به‌صورت فعال و غیرفعال در استان، ایجاد پست‌های قرنطینه و تشکیل کلاس‌های آموزشی جهت بهره‌برداران سبب شده که تاکنون هیچ موردی از بیماری در سطح استان مشاهده نشود.
رشیدی بیماری آنفلوآنزای پرندگان را به‌عنوان تهدیدی برای امنیت غذایی کشور دانست و افزود: عدم رعایت اصول امنیت زیستی توسط مرغداران از جمله عدم ضدعفونی خودروهای حمل دان و کود و جابه‌جایی آن‌ها بین واحدهای مشترک، استفاده از نهاده‌های طیور و کود مرغی آلوده و مدیریت هم‌زمان چندین واحد و کارگران مشترک مرغداری‌ها از جمله عوامل ورود بیماری به مزارع پرورشی است.
وی خاطر‌نشان کرد: مسئولان فنی مستقر در کشتارگاه‌های طیور، نظارت بر آن‌ها را به‌طور مرتب انجام می‌دهند و درواقع دامپزشکی از زمان جوجه‌ریزی تا زمانی که گوشت مرغ سالم و بهداشتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، بر فرایند تولید مرغ نظارت دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان تأکید کرد: به شهروندان اطمینان می‌دهیم که در صورت خرید گوشت مرغ و تخم‌مرغ از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی، هیچ خطری آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

15.6236