چهارشنبه 28 شهریور 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611934
  • 26 شهریور 1403
  • 12:32
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
زیرساخت‌ها را برای انتقال مشاغل آلاینده به خارج از شهر فراهم کرده‌ایم

شهردار کرمان:

زیرساخت‌ها را برای انتقال مشاغل آلاینده به خارج از شهر فراهم کرده‌ایم

شهردار کرمان، گفت: برای انتقال مشاغل آلاینده به خارج از شهر، زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم.

به گزارش کرنا، محسن تویسرکانی، در نشست با هیات‌رییسه اتاق اصناف استان کرمان، و رؤسای اتحادیه اصناف که با حضور رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر و معاونان شهردار کرمان برگزار شد، ضمن تشکر از حضور اصناف در این جلسه، با بیان اینکه اعضای هیات‌رییسه و رؤسای اتاق اصناف، نماینده اقشار مختلف مردم و مورد احترام آنها ‌هستند، یکی از چالشهای فراروی شهرها را بی‌نظمی در سطح شهر دانست و ادامه داد: در بعضی از نقاط شهر کرمان به‌دلیل بی‌نظمی، از یک منظر شهری بی‌بهره است و به نظر می‌رسد که سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری، در ساماندهی به این مسأله تنهاست.

وی، به برگزاری تجمعها به بهانههای اقتصادی مختلف و سوء‌استفاده دشمن از آن اشاره و خاطرنشان کرد: نارضایتی مردم، موجب سوء‌استفاده دشمن می‌شود و ما مسئولان هم ممکن است با هزاران توجیه، کاری را انجام ندهیم.

تویسرکانی، با اشاره به بعضی مخالفت‌ها، به‌ویژه ازسوی اصناف برای مناسب‌سازی میدان توحید(ارگ)، بر رویکرد اجتماعی شهرداری برای این مناسبسازی این پروژه تأکید کرد و افزود: این میدان ازجمله فضاهای شهری بود که باید در آن کار میشد؛ چراکه نظم و ساماندهی نقاط مختلف شهر، در اصلاح منظر شهری و زیبایی آن تأثیرگذار است.

وی، از نبود یک رویه و قاعده مشخص، برای اجرا و نصب تابلوهای شهری، به‌عنوان مصداق دیگری از بینظمی شهری یاید کرد و اظهار داشت: هرچند نمیخواهیم واحدهای صنفی با مشکل مواجه شوند، اما به‌صورت جدی به‌دنبال ایجاد نظم در این زمینه هستیم و از اصناف می‌خواهیم با ما همکاری کنند.

شهردار کرمان، به ساماندهی پیادهروهای بلوار «آیت‌الله صدوقی» از تقاطع غیرهمسطح «شهید بادپا» تا میدان «آزادی» خبر داد و گفت: انتظار داریم خودروها در پیاده‌رو توقف نکنند و این نیازمند همکاری اصناف است.

تویسرکانی، با اشاره به اینکه با اجرای پروژه‌های شهری، اصناف تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، که نیازمند صبر و شکیبایی آنهاست، افزود: این اقدامات نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد روحیه همکاری در مردم، اصناف و بنگاه‌های اقتصادی برای تسهیل کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده است.

وی، پروژه مناسب‌سازی میدان «توحید»(ارگ) را موجب اعتبار و آبروی شهر کرمان در چند سال آینده دانست و گفت: با همین هدف، این پروژه را آغاز کردیم و با توکل به خدا، علی‌رغم تمام مشکلات و مخالفت‌ها، کار را تمام خواهیم کرد.

شهردار کرمان، به موضوع شهرک‌های مشاغل مزاحم اشاره کرد و فراهمآوردن زیرساخت‌های مناسب برای حل مشکلات مربوط را ضروری دانست و ادامه داد: باید مطمئن باشیم که زیرساخت‌های و امکانات لازم در نقطهای خارج از شهر فراهم شده، تا با همکاری اصناف و اتحادیه‌ها برای انتقال شغل خود به آن مکان، امیدوار باشیم.

تویسرکانی، بیان کرد: از رؤسای اتحادیه میخواهیم در این خصوص فرهنگسازی کنند و نیازمند حمایت دیگر مسئولان و اعضای شورای اسلامی شهر نیز، برای انتقال مشاغل صنفی که آلایندگی‌های صوتی و محیطی ایجاد می‌کنند، هستیم.

وی همچنین در مورد واگذاری زمین گفت: قانونگذار در گذشته انتقال مشاغل مزاحم به خارج از محیط شهری را پیش‌بینی کرده و شهرداری کرمان هم برای این اقدام، عزم جدی دارد و برای ایجاد ساختار مناسب و انتقال مشاغل موردنظر، به سایت مشاغل، نیازمند اراده استانی و همکاری ارگان‌های دخیل با شهرداری هستیم.

شهردار کرمان، با بیان اینکه برای سایت مشاغل آلاینده حدود ۳۰ هکتار زمین داده شده و شهرداری هیچ مانعی برای کار ندارد، تحقق این طرح را نیازمند اراده استانی دانست و بر نتیجه‌بخش‌بودن جلسات با اصناف و لزوم همکاری متولیان امر، تأکید کرد و گفت: در صورتی که این کار در حد پیچ‌وخم‌های اداری باقی بماند، کاری پیش نمی‌رود؛ باید به‌سرعت وارد میدان اجرا شد.

وی، با تأکید بر هماهنگی بین مسئولان، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اداره‌کل محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع طبیعی، جلساتی برگزار و کار وارد مرحله اجرا شود.

شهردار کرمان، بیان کرد: شهرداری بیش از هر ارگان دیگر درگیر مشاغل مزاحم است و کار را هم آغاز کرده، اما در زمینه ایجاد سایت مشاغل مزاحم، در دونقطه با موانع میراثی و محیط‌زیستی روبه‌رو است.

در ادامه، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت، گفت: آیین‌نامه مربوط به ساماندهی مشاغل مزاحم، توسط معاون رییس‌جمهور ابلاغ و هیأت وزیران، آن را تصویب و به استاندارن ابلاغ کرده است؛ بنابراین، استانداران وقت، مسئول اجرای این آیین‌نامه هستند.

فتح‌الله مویدی، با اشاره به اینکه این آیین‌نامه باید از سال ۸۶ اجرایی می‌شد، افزود: از شهردار در خواست داریم که با توجه به مشکلات ایجادشده ناشی از حضور مشاغل آلاینده در شهر، با استاندار رایزنی کرده و از ایشان بخواهند که در جلسه‌ای مشترک با دیگر مسئولان و متولیان، به آنها دستورات لازم را بدهد.

وی از وجود شیوه‌نامه‌ کارگروه ساماندهی مشاغل مزاحم، در این خصوص خبر داد و افزود: در گذشته در مورد این شیوه‌نامه و آیین‌نامه با فرمانداران، شهرداران و استاندارن وقت مکاتبه شده، اما توجهی به آن نشده است، اما در این دوره از شورای اسلامی شهر، برای حل این مسأله عزم جدی داریم و با شهرداری همکاری خواهیم کرد.

مویدی، ادامه داد: در حال حاضر، سایت‌هایی برای این منظور به اصناف اختصاص داده شده، اما اغلب اصناف، نیازمند اختصاص تسهیلات لازم و کمک دولت برای انتقال به سایت مدنظر هستند.

وی ضمن تشکر از شهردار کرمان، گفت: در مدت فعالیتم در دوره‌های مختلف شهرداری، آقای تویسرکانی، تنها شهرداری هستند که همه‌جانبه خود را وقف آبادانی شهر کرده‌اند، که درحال‌حاضر با مدیریت خوب ایشان، شاهد تحولاتی خوبی در سطح شهر هستیم.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، نیز بر پیگیری مداوم شهردار برای سایت مشاغل آلاینده اشاره کرد و گفت: در زمان آقای سیف‌الهی، طبق تفاهم‌نامه بین شهرداری و اداره راه‌وشهرسازی، چهار نقطه زمین برای کارگاه های ضایعاتی اختصاص داده شد.

محمود ایرانمنش، افزود: با اختصاص زمین‌های مذکور، شهرداری در منطقه «سعادت‌آباد» آغاز به‌کار کرد، اما به‌خاطر وجود تاغ‌زارها، محیط‌زیست، مانع کار شد و در مسیر «حسین‌آباد» با مخالفت مرغداری‌ها و در جاده «زرند» نیز، با حریم میراثی برخورد کرد.

وی، با اشاره به اینکه اکنون، شهرداری کرمان آمادگی کامل دارد و کار را هم پیش از این شروع کرده و زیرساخت لازم را نیز آماده کرده است، افزود: امیدواریم با دخالت و حضور استاندار، موانع برطرف و کار پیش برود.

محمدرضا یحییزاده، معاون حملونقل وامور زیربنایی شهردار کرمان نیز، با بیان اینکه ارگانهای خدمت‌رسان ازجمله آب، برق و گاز با شهرداری همکاری نکردند و همه زیرساخت‌ها را شهرداری ایجاد کرده، افزود: بیش از ۲۰ میلیارد تومان در سایت مشاغل آلاینده هزینه شده است.

رئیس اتاق اصناف کرمان هم گفت: اصناف می‌توانند با همکاری هم‌ و شهرداری، بعضی از مشکلات مشهود را برطرف کنند و با تشکیل این شبکه، مشاغل مزاحم  به بیرون از شهر انتقال داده شوند.

محسن ربیعی، به حضور نمایندگان ۴۰ هزار واحد صنفی در شهر کرمان، در این جلسه اشاره کرد و یادآور شد: هدف از انتقال اصناف آلاینده، همکاری با شهرداری، کمک به حفظ محیط ‌زیست شهری، رفع سدمعبر و فراهم‌آوردن آسایش و آرامش مردم است، که به‌نوعی در کاهش ترافیک نیز تأثیر دارد.

وی تأکید کرد: در صورتی که بتوانیم در چهار نقطه از شهر، چهار شهرک صنفی برای مشاغل مزاحم و اصناف وابسته ایجاد کنیم و آنها را به خارج از شهر انتقال دهیم، به شهر و شهروندان و نسل آینده، خدمت مؤثری کرده‌ایم.

ربیعی، با بیان اینکه از سال ۹۶ کار را شروع و برای همکاری با شهرداری اعلام امادگی کردیم، ادامه داد: چهار نقطه از شهر شامل زمین‌هایی بود که ازسوی راه و شهرسازی به شهرداری واگذار شده بود، اما با مطرحشدن طرح «BOT» اصناف برای ادامه کار مخالفت کردند.

وی، مشاغل مزاحم و تکمیلی قابل انتقال به سایت را حدود ۴۸ نوع دانست و افزود: خوشبختانه امروز با اراده نمایندگان مجلس، مجموعه شهرداری و اصناف، به این نتیجه رسیدیم که کار باید انجام شود و این اتفاق مهم با اثر ماندگار در شهر، با کمک شهرداری رقم بخورد که منتظر فراهم‌شدن زیرساخت‌های مناسب هستیم. .

لازم به ذکر است؛ در این نشست، اعضای هیات‌رییسه اتاق اصناف و رؤسای اتحادیه، مشکلات ایجادشده در روند پروژههای عمرانی شهر برای اصناف میدان «توحید»(ارگ)، بلوار«حمزه» و بلوار «هوانیروز» را مطرح کردند و خواستار رسیدگی شدند و پیشنهاد دادند از بزرگان اصناف نیز، در سطح شهر به‌شکل مناسب، یادبودی ایجاد شود.

رررر

0