چهارشنبه 28 شهریور 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611936
  • 26 شهریور 1403
  • 15:17
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شهرداری هزینۀ جابه‌جایی خط لولۀ آب را می‌پردازد

برای جلوگیری از وقفه در پروژۀ تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»؛

شهرداری هزینۀ جابه‌جایی خط لولۀ آب را می‌پردازد

در نشست شورای اسلامی شهر کرمان مصوب شد برای جلوگیری از وقفه در اجرای پروژۀ تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»، شهرداری هزینۀ جابه‌جایی خط لولۀ آب را که بر عهدۀ شرکت آب و فاضلاب استان است، بپردازد.

به گزارش کرنا، محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان، در ابتدای این نشست که بیست‌وششم شهریورماه، با حضور رییس و ۹ تن از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار شد، فرارسیدن هفتۀ وحدت را تبریک گفت و پیشاپیش هفتۀ دفاع مقدس را گرامی داشت.

سپس، سیدمحمد موسوی، دبیر شورا، مصوبات کمیسیون‌ها را قرائت کرد.
وی بیان کرد: درخواست سه نفر از ورزشکاران جانباز و معلول رشتۀ والیبال نشسته در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، مطرح و با درخواست آنها برای تأمین وسایل ورزشی موردنیاز، موافقت و مقرر شد تعداد ۱۰ توپ والیبال هر یک به مبلغ پنج میلیون تومان تهیه شود.
این موضوع با شش رأی موافق و سه رأی ممتنع به تصویب رسید.
سپس، موسوی، به درخواست شهرداری درخصوص رفع معارض محدودۀ اجرای پروژۀ تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان» و ضرورت جابه‌جایی لولۀ آب و تأسیسات مربوط به فاضلاب اشاره کرد و افزود: صورتجلسۀ دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مبنی بر این است که شهرداری درخصوص هزینۀ جابه‌جایی خط لولۀ آب، مبلغ ۴۲ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب بپردازد.
وی ادامه داد: با توجه به تبصره دو بند ۹ ماده دو قانون درآمدهای پایدار، شهرداری بابت جابه‌جایی تأسیسات در پروژه‌های عمرانی نباید وجهی به دستگاه‌های مربوطه بپردازد و بر همین اساس در کمیسیون با درخواست شهرداری موافقت نشد.
شهردار کرمان در این رابطه بیان کرد: جلسات متعددی پیرامون این موضوع داشتیم و مقرر شد زمین در اختیار شهرداری قرار بگیرد و راه و شهرسازی ۱۵ درصد مازاد لحاظ کند تا شهرداری از این محل، مبلغ یادشده را تأمین کند و کار انجام شود.
محسن تویسرکانی، ادامه داد: مسیر جابه‌جایی تأسیسات طولانی است و هزینۀ آن بالاست و ادارۀ آب و فاضلاب هم اعلام کرده در بودجۀ امسال امکان پرداخت این مبلغ را ندارد؛ اگر با درخواست شهرداری موافقت نشود، اجرای پروژه با وقفه روبه‌رو خواهد شد.
وی افزود: براساس صورتجلسه‌ای که نوشتیم، قرارگاه خاتم باید به تعهدات خود تا پایان سال عمل کند و ما هم باید شرایطی را فراهم کنیم که موانع برطرف شود.
محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا نیز در این رابطه بیان کرد: قانون در این رابطه مشخص است و شهرداری ملزم به پرداخت این هزینه نیست؛ درحالی‌که در مورد پروژۀ تقاطع غیرهمسطح شهید زنگی‌آبادی هم برای رفع معارض تأسیسات برق همین اتفاق افتاد و درنهایت شهرداری پیمانکار گرفت و تأسیسات را جابه‌جا کرد؛ در این مورد، انتظار ما از معاونت عمرانی استانداری این است که قانون را اجرا کند.
حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا هم یادآور شد: هرچند در حال حاضر به جهت ضرورت اجرای پروژه باید تعامل و مسئله معارض را حل کنیم و در این راستا از هر اقدامی که به رفع معارض کمک کند، باید استقبال شود؛ اما به نظر می‌آید هنوز هیچ اراده‌ای در دولت برای اجرای قانون درآمدهای پایدار وجود ندارد؛ ازجمله در این مورد که دستگاه‌های دولتی رها شده‌اند؛ این مطلب باید به استانداری و دستگاه‌های اجرایی تذکر داده و پیگیری شود.
درنهایت با درخواست شهرداری با ۹ رأی موافق و یک رأی ممتنع، موافقت شد.
در ادامه، موسوی، به درخواست شهرداری برای فروش قطعه زمینی ازطریق برگزاری مزایده عمومی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه قیمت کارشناسی بیش از سقف ۱۵ میلیارد تومان است، شهرداری برای برگزاری مزایده درخواست مجوز از شورا داشته که در کمیسیون بودجه، دو رأی موافق و دو رأی مخالف داشته است.
رییس کمیسیون حقوقی شورا در این رابطه بیان کرد: در نامه اشاره شده که کاربری این زمین، فرهنگی مذهبی است؛ مساحت آن ۱۷۵۹ متر است و در مجاورت پارک جنگلی «شهید باهنر» قرار دارد؛ از طرفی ما در شهرداری قابلیت بنیاد خیریه بناهای ماندگار را داریم و در ملکی که کاربری مذهبی دارد، می‌توان با اقدام یک خیّر، مسجدی مشابه مسجد «امام حسین(ع)» در خیابان «والفجر» ساخت تا کاربری مذهبی آن حفظ شود.
امینی‌زاده افزود: اما پیشنهاد دوستان این است که با کاربری فرهنگی مذهبی به مزایده گذاشته شود، بعد تغییر کاربری به فضای درمانی داده شود؛ با توجه به اینکه این محدوده نیاز به مکان فرهنگی مذهبی دارد، مخالف این تغییر کاربری هستم.
رییس شورا هم در این خصوص بیان کرد: در این محدوده چهار قطعه‌زمین است که دو قطعه کاربری بهداشتی-درمانی و دو قطعه کاربری فرهنگی-مذهبی دارند؛ یکی از پزشکان می‌خواهد یک بیمارستان چشم‌پزشکی پیشرفته در این زمین راه‌اندازی کند.
علیرضا نادری، ادامه داد: ضمناً مقابل این منطقه آن‌طرف پل راه‌آهن، مسجد «حضرت خدیجه(س)» وجود دارد که مسجد خوبی هم هست؛ درست است مکان‌های مذهبی و مساجد در کرمان توزیع مناسبی ندارند و باید فکری برای این موضوع بشود، اما چون این یک فرصت خوب برای احداث بیمارستان چشم‌پزشکی پیشرفته در کرمان است و کرمان هم به آن نیاز دارد و باعث رشد شهر خواهد شد، پیشنهاد می‌کنم با این موضوع موافقت شود.
شهردار کرمان هم در این رابطه با بیان اینکه در منطقه دو شهری در شرق کرمان، مسجدی که گنبد و گلدسته داشته باشد، نداریم، خاطرنشان کرد: در این منطقه مساجد با زمین‌های وسیعی هستند که صرفاً بلوک‌چینی شده و سقف شیروانی برای آنها ساخته و سال‌ها به همین شکل نیمه‌تمام استفاده می‌شوند.
تویسرکانی افزود: از امام جمعه محترم کرمان درخواست کردم که در صورتی اراضی را واگذار کنیم که یک بانی داشته باشند که طرح بدهد و پروژه را بسازد و تحویل هیئت امنا بدهد.
وی با اشاره به اینکه در حوالی این منطقه مسجد وجود دارد، یادآور شد: دکتر شجاعی، مجوزی را برای تأسیس یک مجتمع چشم‌پزشکی جامع و مجهز دارد که ممکن است تاریخ این مجوز بگذرد؛ علاوه بر این، احداث چنین مجتمع چشم‌پزشکی در این نقطه از شهر موجب شکستن تجمع مجتمع‌های پزشکی در مرکز شهر و فتح بابی برای پراکنده‌شدن این مراکز در سایر نقاط شهر و آبادانی آنها می‌شود.
چناریان هم در این خصوص بیان کرد: می‌توانیم به دکتر شجاعی که متقاضی خرید زمین است، در صورت برنده شدن در مزایده، این نکته را هم قید کنیم که در این مجتمع، مکان مناسبی را برای نمازخانه اختصاص دهد که عموم بتوانند از آن استفاده کنند.
درنهایت، درخواست شهرداری برای برگزاری مزایده عمومی واگذاری زمین با قید «ایجاد مرکز درمانی» با ۹ رأی موافق و یک رأی مخالف به تصویب رسید.
در پایان این نشست، محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اعلام کرد: چهل‌وششمین نشست محله‌ای شورای اسلامی شهر کرمان، ساعت چهار تا شش بعدازظهر امروز در مسجد امام حسین(ع) خیابان «مهدیه» برگزار می‌شود.

0