چهارشنبه 28 شهریور 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611935
  • 26 شهریور 1403
  • 14:23
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
شهردار کرمان گزارش سفر اخیر خود به کازانِ روسیه را ارائه کرد

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان؛

شهردار کرمان گزارش سفر اخیر خود به کازانِ روسیه را ارائه کرد

شهردار کرمان، بیست‌وششم شهریورماه، در نشست عمومی شورای اسلامی شهر، گزارش سفر اخیر خود به کازانِ روسیه را ارائه کرد.

به گزارش کرنا، محسن تویسرکانی، بیست‌وششم شهریورماه، در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به اینکه گزارش سفر تیرماه وی به روسیه توسط «محمدامین شمسی»، رییس کمیسیون گردشگری شورا که در آن سفر، شهردار را همراهی می‌کرد، به شورا داده شده، افزود: اعتقاد به کارهای نمایشی ندارم و اگر کاری را آغاز کنیم، واحدهایی را برای دنبال‌کردن موضوعات مرتبط فعال می‌کنیم؛ برای مثال، در شهرداری کرمان واحد بین‌الملل منسجمی ذیل روابط عمومی نداشتیم و اکنون، این بخش را فعال کرده‌ایم.

وی افزود: پیرو سفر پیش و پس از عضویت شهرداری کرمان در انجمن شهرها و شهرداری‌های «بریکس»، چند موضوع را در دستور کار قرار دادیم و ازطریق ارتباط هفتگی با سرکنسول جمهوری اسلامی در شهر کازان، موضوعاتی را مطرح می‌کردیم و ایشان پیگیری می‌کرد، که این تعامل موجب شد طی یک دعوتنامه رسمی ازسوی شهردار کازان، از شهردار کرمان برای حضور در «میزگرد انجمن بین‌المللی هفته دیجیتال کازان ۲۰۲۴»، به‌عنوان سخنران دعوت شد که از شهرداری‌های کشور فقط شهرداری کرمان، تبریز و فارس به این رویداد دعوت شدند.

شهردار کرمان، با اشاره به سخنرانی در میزگرد انجمن بین‌المللی هفته دیجیتال کازان در نخستین روز از این سفر، خاطرنشان کرد: در این سخنرانی به برخی از اقدامات شهرداری کرمان در راستای هوشمندسازی اشاره شد؛ ازجمله اتوماسیون‌کردن فرآیند‌ها با راه‌اندازی بیش از ۲۰ زیرساخت‌ نرم‌افزاری، ایجاد پلتفرم یکپارچه ارائه خدمات شهری «کرمان من»، ایجاد زیرساخت ارتباطی فیبرنوری اختصاصی شهرداری، تولید نقشه دیجیتال محدوده و حریم شهر، ایجاد زیر‌ساخت مدیریت هوشمند اطلاعات مکانی شهری بر پایه سیستم اطلاعات جغرافیایی شهری، ایجاد زیرساخت نظارت تصویری و امنیت ترافیک شهری هوشمند و ایجاد سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ‌های شهری و زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT).

تویسرکانی اظهار داشت: بازدید از نمایشگاه محصولات دیجیتال کازان، بخش دیگری از این سفر بود که با مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان نیز، دیدار و گفت‌و‌گو داشتم.

وی، یادآور شد: در نشست با دکتر سعدالله نصیری، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان که در حاشیه «دهمین نشست کارگروه ستاره‌شناسی کشورهای عضو بریکس» انجام شد، بر معرفی ظرفیت‌های شهر کرمان به‌عنوان «شهر ستاره‌ها» و «قطب گردشگری نجوم ایران» و فعالیت‌های انجام‌شده همچون راه‌اندازی تنها «موزه هوافضای ایران»، بر شناساندن پتانسیل‌های کرمان و فرصت‌های سرمایه‌گذاریِ این حوزه و همچنین تلاش برای ثبت کرمان به‌عنوان «سومین پارک آسمان تاریک آسیا»، تأکید شد.

شهردار کرمان، افزود: پرداختن به موارد مطرح‌شده، مورد استقبال دکتر نصیری قرار گرفت و قرار شد ایشان در آینده‌ای نزدیک به کرمان سفر کنند.

تویسرکانی، با اشاره به حضور در اجلاس بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کشورهای عضو بریکس و افتتاحیه و نشست عمومی اولین مجمع ادبی کشورهای بریکس‌پلاس، که در تالار شهر کازان برگزار شد، ادامه داد: در دیدار با ایلسور متشین، شهردار کازان، از موضوع خواهرخواندگی کرمان با کازان استقبال شد.

وی به حضور خود در آیین اختتامیه «جشنواره بین‌المللی فیلم کازان»، به‌عنوان مهمان ویژه، اشاره کرد و افزود: در این جشنواره، سینماگران ایرانی نقش پررنگی دارند و فضایی برای بروز و ظهور فیلم‌سازان کرمانی خواهد بود.

شهردار کرمان، با اشاره به دیدار با دانشجویان کرمانی مقیم کازان در آخرین روز سفر خود، خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه «فدران» کازان مشغول به تحصیل هستند که حدود ۵۰ نفر از این دانشجویان، کرمانی‌اند.

تویسرکانی، افزود: در این نشست که با حضور سرکنسول جمهوری‌اسلامی ایران در کازان تشکیل شد، بر همکاری با این دانشجویان در امور مختلف شهری، به‌عنوان جمعی از نخبگان جامعه، تأکید شد؛ همچنین مقرر شد مشکلات دانشجویان کرمانی دانشگاه فدرال کازان که عموماً دانشجوی علوم پزشکی هستند، به استاندار و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی انعکاس داده شود.

وی، در ادامه، به برخی موارد مطرح‌شده در ارتباط با این سفر در جلسۀ هفتۀ پیش شورا پاسخ داد و گفت: اینکه گفته شد برای این سفر مصوبه شورا گرفته نشده، درست نیست؛ وقتی دعوتنامه به دست ما رسید، جلساتی با نماینده وزارت امور خارجه در کرمان داشتیم و پس از ارزیابی میزان اهمیت و جایگاه این دعوتنامه، نماینده شهرداری در کمیسیون با توجه به رأی اعضا، موافقت اولیۀ شورا و اینکه این موضوع در صحن علنی هم مصوب خواهد شد، ابلاغ کرد.

شهردار کرمان، بیان کرد: نکتۀ دیگر اینکه ماشین‌آلات خریداری‌شده توسط شهرداری، معطل برگزاری مراسم رونمایی نبود که به‌خاطر سفر اخیر به روسیه به تأخیر بیفتد؛ این ماشین‌آلات به محض خریداری در بخش‌های موردنیاز استفاده شده‌اند و برگزاری مراسم با هدف به تصویرکشیدن تلاش نیروهای شهرداری و شورای شهر، انجام شد.

تویسرکانی، همچنین درخصوص مسایلی که در این نشست مطرح شد، توضیحاتی داد.

وی درخصوص توصیۀ چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، مبنی بر محاسبۀ میزان سود شهرداری از خرید ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی و میزان بهبود عملکرد شهرداری در اجرای پروژه‌ها و ارائه خدمات با استفاده از ماشین‌آلات جدید، گفت: یکی از نگرانی‌های ما در شهرداری در زمینۀ اجارۀ ماشین‌آلات بود که هزینۀ آن سرسام‌آور است؛ برای مثال، هزینۀ اجارۀ تراکتور در طول سال معادل هزینۀ خرید آن می‌شود؛ برخی از این ماشین‌آلات در استان وجود ندارد و اعتقادم این است که باید بازوان شهرداری را قوی کنیم به نحوی که خیلی از پروژه‌ها را سازمان عمران شهرداری بتواند خودش اجرا کند.

تویسرکانی، یادآور شد: خلاءها و نیازهای شهر کرمان را می‌دانستم و برخی را در این مدت شناسایی کرده‌ایم و اقداماتی که انجام می‌شود؛ ازجمله جهاد آسفالت و خرید ماشین‌آلات در راستای رفع نیازها و خلاءهای موجود است.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیکی زمان بازگشایی مدارس، جلساتی با آموزش و پرورش و واحدهای زیرمجموعه شهرداری داشتیم و کارهایی در حال انجام است؛ حتی به چند مدرسه نیروی کارگری هم فرستادیم که در آماده‌سازی به مدارس کمک کنند؛ ضمن اینکه لکه‌گیری آسفالت هم در دستور کار مناطق قرار دارد و در حال انجام است.

شهردار کرمان افزود: یکی از نگرانی‌ها این بود که با شروع سال تحصیلی، مسیر شرق به غرب پروژۀ تقاطع غیرهمسطح «شهید زنگی‌آبادی» منجر به ترافیک شود که با الحاق بخشی از معبر کندرو به معبر اصلی، این دغدغه رفع می‌شود؛ دوربرگردان هم در حال آسفالت است و جای نگرانی نیست.

تویسرکانی، خاطرنشان کرد: در صورت موافقت شورای اسلامی شهر، آمادگی داریم هفتۀ اول مهرماه، کرایۀ اتوبوس‌های درون‌شهری برای دانش‌آموزان رایگان شود.

وی درخصوص آتش‌سوزی تعدادی از درختان مجموعه «پردیسان قائم(عج)» که سیدمحمدصادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورای اسلامی شهر، در مورد آن هشدار داد، اظهار داشت: نامه‌ای به شورای تأمین استان و شهرستان نوشتیم که در این رابطه تدبیری اندیشیده شود؛ خودمان هم نظارت را افزایش می‌دهیم و تابلوهای هشدار بیشتری با هدف حفظ سرمایۀ طبیعی شهر کرمان در جنگل «پردیسان قائم(عج)» نصب می‌شود.

شهردار کرمان، با اشاره به بازدید روز گذشته از پروژۀ تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان» و سه‌راه «هوانیروز»، یادآور شد: کسبۀ این محدوده، دغدغۀ آزادسازی مسیر را داشتند که ظرف چند روز آینده زیرسازی و آسفالت آن به پایان خواهد رسید و این معبر آزاد می‌شود.

0