جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9609117
  • 7 تیر 1399
  • 10:21
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سالن مناسب برای تمرین نداریم

گفت‌و‌گو با روح‌الله مطهری، داور لیگ برتر فوتسال

سالن مناسب برای تمرین نداریم

شهلا پورامیری - در ادامه‌ی سلسله گفت‌وگوهای كرمان‌شهر با نام‌آوران ورزشی خانواده بزرگ شهرداری كرمان، این‌بار به سراغ «روح‌الله مطهری» داور ملی فوتسال فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران رفتیم وی دارای مدرک دکتری مدیریت و تنها داور لیگ فوتسال با تحصیلات عالیه در استان و جزو سه داور با تحصیلات عالیه در کشور است که حاصل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

 ابتدا بفرمایید از چه سنی ورزش می‌کردید وچگونه به داوری روی آوردید؟
از زمان نوجوانی در رشته‌های مختلف ورزش می‌کردم ولی از همه پررنگ‌تر رشته فوتسال بود و از سال ۱۳۸۰ بعد از اتمام بازی فوتسال به داوری این رشته روی آوردم و در کلاس درجه سه داوری شرکت کردم و با پشت‌کار و تمرین‌های روزانه و برنامه‌ریزی هم اکنون داور ملی فدراسیون فوتبال هستم.

 تا کنون در چه لیگ‌هایی داوری کرده‌اید؟
در داوری بحث قضاوت در لیگ‌های مختلف مطرح است  که بنده در تمامی لیگ‌های بزرگسالان قضاوت داشتم و از همه مهم‌تر لیگ برتر کشور عزیزمان ایران است که یکی از سخت‌ترین لیگ‌های جهان و فیفا را داریم، در این لیگ قضاوت‌های زیادی داشتم وحتی امسال موفق شدم سخت‌ترین بازی پلی‌آف لیگ برتر کشور را بین تیم‌های ورامین و شهروند ساری، در ورامین قضاوت کنم.
بازی بین تیم‌های ستارگان ورامین و شهروند ساری برگزار شد.

 به چه دلیل سخت‌ترین بازی لیگ برتر بود؟
این بازی ببن تیم‌های چهارم و پنجم جدول لیگ برتر فوتسال کشور بود و چون بازی حذفی بود و برای رسیدن به فینال پلی‌آف یک تیم باید حذف می‌شد، بازی سختی بود به طوری که تیم شهروند ساری سه دستگاه اتوبوس تماشاچی از ساری به محل بازی ورزشگاه شهر ورامین جهت حمایت و تشویق تیم خود آورده بود.

 در کدام واحد شهرداری مشغول به کار هستید؟
از ابتدای ورودم به شهرداری کرمان در سازمان اتوبوسرانی کرمان انجام وظیفه کردم و هم اکنون به عنوان مدیر موتوری و نقلیه شهرداری کرمان مشغول به کار هستم.

 از سختی‌های ورزش حرفه‌ای بگویید؟
ورزش حرفه‌ای سختی‌های خاص خودش را دارد، ولی زمانی که این سختی‌ها به نتیجه مطلوب می‌رسند لذت‌های ناب‌تری نسبت به سختی‌هایی که کشیدی دارد قطعا برای موفقیت در هر زمینه‌ای باید یک چیزهایی را از دست بدهی تا بتوانی به اهدافت برسی بنده هم از این قاعده خارج نبوده‌ام و خیلی از وقت‌های آزاد خود را صرف تمرین‌های گاهی از اوقات سخت و طاقت فرسا کردم تا بتوانم به نتیجه دلخواه برسم.

 از تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره ورزشی‌تان بگویید؟
تلخ‌ترین خاطره‌ی ورزشی من از دست دادن دوستانی بود که با آن‌ها همکار بوده و ارتباط داشتیم که جا دارد  این‌جا یادی کنیم از این دوستان بزرگوار مرحوم مراد حاج جعفری ریاست اسبق هیئت فوتبال استان کرمان که تمامی فوتبالیست‌های کرمانی ایشان را می‌شناسند و دوم داور محبوب و دوست داشتنی، مرحوم امیرحسین انجم شعاع که آخرین قضاوت آن هم در مسابقات داخلی شهرداری کرمان بود ایشان در سانحه تصادف جان خود از دست دادند، روحشان شاد و قرین رحمت الهی باد.
شیرین‌ترین و شاید گفت مزد زحماتم در داوری فوتسال کشور، قضاوت خوب و مورد رضایت ناظر داوری کشور بود و می‌توان گفت سخت‌ترین بازی پلی اف لیگ برتر ۹۸ کشور بین تیم‌های ستارگان ورامین و شهروند ساری بود که دی ماه در شهر ورامین استان تهران برگزار شد.

 بزرگ‌ترین آرزویتان چیست؟
بزرگ‌ترین آرزویم در داوری رسیدن به درجه بین‌المللی بود که در سال ۹۴ کاندید بین‌المللی کشور شدم، ولی متاسفانه راه پیدا نکردم و هم اکنون در لیگ برتر کشور قصاوت می‌کنم.

 از سختی‌های داوری بگویید؟
سختی داوری به روز بودن و از نظر تمرینات بدنی همیشه آماده بودن است که باید همیشه در حال تمرین چه هوازی و چه تمرینات وزنه باشی تا بتوانی تست‌های سخت فدراسیون را که سالی دو بار در کلاس‌های لیگ برتر می‌گیرند پاس کنی. از مهم‌ترین سختی‌های داوری می‌توان به مسافرت‌ها و سفر به مناطق مختلف کشور و دوری از خانواده اشاره کرد.

 مهم‌ترین مشکلات شما کدامند؟
نبود امکانات و سالن مناسب برای تمرین مهم‌ترین مشکل پیش روی ماست.

 سخن آخر؟
از مسولان عزیز و بزرگوار درخواست دارم که به وضعیت ورزش استان اهمیت ویژه‌ای بدهند. بخصوص به لیگ‌های استانی که سر منشاء پرورش و ارسال بازیکن به سطح کشور هستند و جا دارد تشکر کنم از دکتر قرایی رئیس هیئت فوتبال استان که الحق ولانصاف زندگی خود را وقف فوتبال و فوتسال استان کرده است و اقای علیرضا کهوری از داوران بین المللی کشور که سمت ریاست کمیته داوران استان را دارد و با پیگیری‌های ایشان سطح قصاوت‌ها چه فوتبال چه فوتسال را ارتقا دادهدشد.

 وضعیت استان کرمان نسبت به نرم کشوری از نظر تعداد داور فوتبال و فوتسال به چه صورت است؟
کرمان در حال حاضر به عنوان قطب داوری فوتسال کشور محسوب می‌شود هم از نظر تعداد داوران هم از نظر کیفیت داوری فوتسال در کشور خوش درخشیده است.
 این حاصل تلاش و زحمت استاد و دوست گران‌قدرم ناظر مطرح لیگ برتر فوتسال کشور کورش هاشمی است که همه داوران مدیون زحمات این عزیزند  جا دارد از طرف همه داوران فوتسال استان از این بزرگوار تشکر کنم.

 آیا تا کنون اتفاق افتاده است در حین داوری به نفع تیمی به اشتباه سوت بزنید؟
در داوری اشتباه رخ می‌دهد یا می‌توان گفت داوری بدون اشتباه خیلی کم به وجود می‌آید. بنده هم اشتباه در داوری داشته‌ام ولی این‌که به عمد باشد هرگز و  بالاخره ما هم وجدان داریم و می‌خواهیم شب با وجدان آسوده بخوابیم.
بنده از سال ۱۳۸۰ داوری را شروع کردم و از سال ۱۳۸۷ در لیگ‌های کشور به صورت حرفه ای کارم را دنبال کردم.

0