جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609468
  • 23 اردیبهشت 1401
  • 11:05
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سامانه خزانه‌داری الکترونیک هوشمند و سامانه هوشمند مدیریت مطالبات و بدهی‌ها مورد بررسی قرار گرفت

در نشست کمیته تخصصی مالی کمیسیون مالی و اقتصاد شهری کلان‌شهرهای ایران:

سامانه خزانه‌داری الکترونیک هوشمند و سامانه هوشمند مدیریت مطالبات و بدهی‌ها مورد بررسی قرار گرفت

عصر روز، پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه، با حضور مدیران مالی کلان‌شهرهای کشور در شهر کرمان، نشست کمیته تخصصی مالی کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، در محل سالن «سادات» شهرداری شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان در این نشست، که با حضور مدیران مالی کلان‌شهرهای ایران برگزار شد، ضمن تشکر از حضور مدیران مالی و درآمد کلان شهرهای کشور در  کرمان، به مطرح‌شدن ثبت عوارض خودرو در سامانه «سمیع» در نشست صبح پنج‌شنبه این کمیسیون اشاره کرد و افزود: در این نشست فرصت‌های پیشِ ‌رو از طریق این سامانه اعلام و تصمیم‌گیری شد تا موضوعات مطرح‌شده ازسوی مدیران درآمد، در کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع ارایه و در کمیته فنی بررسی شود.

وی افزود: مقرر شد براساس نتایج به‌دست‌آمده از کمیته فنی و با صدور اصلاحیه، این موضوع در هیأت وزیران مطرح و در این خصوص تصمیم نهایی گرفته شود.

دادگرپور همچنین درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را از دیگر موارد مطرح‌شده در اولین نشست کمیسیون در کرمان اعلام و خاطرنشان کرد: درخصوص این موضوع نیز مقرر شد موارد مطرح‌شده ازسوی اعضا به سمع و نظر مسئولان مربوط برسد تا در صحن مجلس، تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

در ادامۀ این نشست، زهرا صباغیان، دبیر کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، در اعلام دستور جلسه دومین نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در کرمان، موضوع خزانه واحد، سامانه مدیریت مطالبات و بدهی‌ها و روش‌های تأمین منابع مالی را مطرح کرد.

در این جلسه مدیرکل خزانه‌داری شهرداری تهران، درخصوص تجربه اجرای استقرار خزانه واحد، راه‌اندازی سامانه خزانه‌داری الکترونیک هوشمند و همچنین مدیریت یکپارچه دریافت‌ها، پرداخت‌ها و درآمدها، موارد لازم را به اعضای حاضر در جلسه توضیح داد.

جواد اسلامی، در تشریح اجرای سامانه خزانه‌داری الکترونیک هوشمند، به تجربه موفق شهرداری تهران در اجرای این سامانه اشاره کرد و تمرکز بر نظارت خط تمامی دریافت‌ها و پرداخت‌ها و کنترل تطبیق با بودجه گزارش‌گری را ازجمله اهداف این سامانه دانست.

وی یادآور شد: ایجاد مدیریت یکپارچه دریافت‌ها و پرداخت‌ها، مدیریت بر پرداخت‌ها و بخش تسهیلات بانکی، دریافت منابع و مدیریت حساب بانکی و واریز درآمدها به خزانه واحد نیز، از اهداف این سامانه است.

در این خصوص معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز، ایجاد خزانه واحد مالی را یکی از اولویت‌های شهرداری کرمان دانست.

رضا دادگرپور با بیان اینکه هم‌اکنون در شهرداری کرمان، مدیریت مالی به‌صورت خزانه متمرکز اجرا می‌شود، گفت: از زمان اجرای این شیوه تاکنون، حقوق عقب‌افتاده‌ای گزارش نشده است.

مدیرکل خزانه‌داری شهرداری تهران همچنین به تجربه موفق شهرداری تهران در اجرا و پیاده‌سازی سامانه هوشمند مدیریت مطالبات و بدهی‌ها اشاره کرد و ضمن تشریح این سامانه، ارایه گزارش‌های به‌هنگام و مناسب اطلاعات و مطالبات بدهی‌ها را ازجمله اهداف این سامانه دانست.

اسلامی، اخذ گزارش‌ها از واحد‌های ذی‌ربط شهرداری، تطبیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی جریانات نقدی و غیرنقدی و برنامه‌ریزی برای مطالبات و بدهی‌ها را از دیگر اهداف این سامانه اعلام کرد و افزود: این سامانه تجمیع سامانه جامع مالی، سامانه شهرسازی، سامانه درآمد و املاک، سامانه‌های مرتبط با بانک‌ها و سامانه‌های مرتبط دولتی است.

در ادامه و در سومین موضوع دستور جلسه کمیته تخصصی درآمد، به روش‌های نوین تأمین منابع مالی شهرداری‌ها پرداخته شد.

در این خصوص مدیرکل مالی شهرداری شیراز، صندوق‌های زمین و ساختمان و صندوق املاک و مستغلات و فروش املاک را ازجمله این موارد معرفی کرد.

علیرضا منصورآبادی همچنین از روش‌های تأمین منابع مالی شهرداری‌ها، به فروش املاک توسط بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری پروژه، انتشار اوراق جعاله و صکوک (اوراق قرضه اسلامی) اشاره کرد و تأمین مالی پروژه‌های عام‌المنفعه از طریق اوراق قرض‌الحسنه و اوراق وقف را ازجمله این روش‌ها دانست.

در ادامۀ این نشست و در آخرین دستور جلسه کمیته تخصصی مالی کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، با رأی‌گیری اعضای کمیته، «جواد اسلامی»، مدیرکل خزانه‌داری شهرداری تهران، به‌عنوان رییس کمیته تخصصی مالی انتخاب شد.

لازم به ذکر است؛ این جلسه که با پرسش و پاسخ همراه بود، ازسوی معاون هماهنگی مجمع کلان‌شهرهای ایران و اعضای کمیته مالی کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران، از رضا دادگرپور، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان، به‌دلیل تلاش و برقراری هماهنگی لازم برای برگزاری جلسات کمیسیون این مجمع، تشکر و قدردانی شد.

0