پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608370
  • 26 دی 1398
  • 16:29
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سهمیۀ استخدام معلولان به‌طور کامل در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در امور معلولان:

سهمیۀ استخدام معلولان به‌طور کامل در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در امور معلولان درخصوص استخدام توان‌خواهان گفت: ما با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرارداد بسته‌ایم و در حال حاضر سهمیۀ سه درصدی استخدام افراد دارای معلولیت به‌طور کامل از سرجمع استخدام‌ها جدا می‌شود و در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، علی همت محمودی‌نژاد روز پنجشنبه در حاشیۀ نشست تخصصی با رؤسای شوراهای شهر و روستای کرمان در جمع خبرنگاران به دیدار خود با افراد دارای معلولیت و مدیران تشکل‌های معلولان استان کرمان اشاره کرد و گفت: در این دیدار مسایل زیادی در مورد قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بیان شد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان است اما با توجه به شرایط خاص کشور مقاومت‌هایی وجود دارد.

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در امور معلولان افزود: امکان تأمین بودجه در راستای حمایت از این قانون سخت شده اما امسال موفق شدیم هزینۀ افراد دارای آسیب نخاعی را از ۲۵۰ هزار تومان به ۵۵۴ هزار تومان افزایش دهیم.

محمودی‌نژاد ادامه داد: در گذشته حدود ۱۷۰ هزار نفر از خانواده‌هایی که معلول و سرپرست خانوار بودند، مستمری مربوط به افراد خانواده را دریافت نمی‌کردند اما در حال حاضر این مهم تحقق یافته است.

وی بیان کرد: از مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انتظار داریم به حداقل بودجه 1100 میلیارد تومانی که در قانون حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفته شده، جامۀ عمل بپوشند، شنیده‌ها حاکی از آن است که در شش ماهۀ دوم آن را پرداخت می‌کنند.

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در امور معلولان خاطرنشان کرد: معلولان به‌ویژه در استان کرمان مشکلات زیادی دارند؛ یکی از دغدغه‌های معلولان این استان در خصوص تأمین وسایل توان‌بخشی و امکانات برای ورزشکاران معلول در المپیاد ۲۰۲۰ بود.

محمودی‌نژاد با اشاره به اینکه سرانۀ نگهداری افراد دارای معلولیت بسیار بالاست، افزود: مدیران و مسئولان استان کرمان تمام تلاش خود را برای ارتقا و بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت به کار می‌گیرند اما تلاش سازمان بهزیستی به‌تنهایی نمی‌تواند کافی باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی یک سازمان صددرصد حمایتی است اما در سال گذشته با ۱۶ درصد انقباض بودجه روبه‌رو بودیم و این امر مشکلات معلولان را بیش‌تر کرده است.

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در امور معلولان به درخواست خود از نمایندگان مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیگیری اختصاص بودجۀ کامل معلولان اشاره کرد و افزود: از استاندار کرمان خواستار دستور قطعی در راستای اجرای مادۀ هشت قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر استفادۀ معلولان از مراکز، مؤسسات و ساختمان‌های ورزشی به‌طور رایگان هستیم.

 

لزوم توجه جدی شوراهای شهر و روستا به مناسب‌سازی محیط برای معلولان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز گفت: یکی از مشکلات معلولان، مناسب‌سازی محیط و عدم امکان حضور راحت در مکان‌های عمومی است که نشست تخصصی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور افراد دارای معلولیت با رؤسای شوراهای شهر و روستای کرمان در این راستا برگزار شده است.

عباس صادق‌زاده افزود: شوراهای شهر و روستا در برنامه‌های خود باید توجه جدی به مناسب‌سازی محیط برای معلولان داشته باشند تا در راستای احقاق حقوق معلولان گام‌های بلندی برداشته شود و این مهم باید از بُعد شهروندی و مسئولیت اجتماعی رعایت شود.

فهیمه رضاقلی

15.6473