سه شنبه 27 شهریور 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611842
  • 22 مرداد 1403
  • 23:13
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سوگواره هنری «سرو سرخ» شهرداری کرمان به کار خود پایان داد

با معرفی برگزیدگان؛

سوگواره هنری «سرو سرخ» شهرداری کرمان به کار خود پایان داد

شامگاه یکشنبه، ۲۲ مردادماه، دومین سوگواره هنری «سرو سرخ» شهرداری کرمان، با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش کرنا، شهردار کرمان، در این آیین که با حضور رییس کمیسیون «هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری» و نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، شهردار منطقه دو کرمان، و جمعی از هنرمندان این شهر برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع هنرمندان، و با تقدیر از همراهی شورای اسلامی شهر در برگزاری این سوگواره، گفت: رویدادهای فاخر فرهنگی و هنری، نقش مؤثری در مسیر زیباسازی و پیشرفت شهرها دارند.

وی، با اشاره به سخن مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مبنی بر استفاده از ذائقه‌های‌مختلف در تولید محتواهای هنری و فرهنگی، خاصه با رویکرد عاشورایی، خاطرنشان کرد: حضور هنرمندان متعدد با سلایق مختلف در هنرهای عاشورایی نظیر سوگواره «سرو سرخ»، نشان‌دهندۀ ارادت ویژۀ هنرمندان شیعه به مکتب عاشوراست و انحصاری در این زمینه وجود ندارد.

تویسرکانی، بر ایجاد دبیرخانه دائمی این سوگواره، با مدیریت و مرکزیت شهرداری منطقه دو کرمان که ابداع‌کننده این سوگواره بوده است، تأکید کرد و افزود: امیدوارم در حوزه اجرای اِلِمان و ساخت مجسمه‌های شهری نیز، متناسب با فرهنگ، ذائقه و پشتوانه هنری کرمان، گام‌های مؤثر و مثبتی برداریم، که گویای فرهنگ و هنر کرمان باشد.

وی از اجرای اِلِمان‌هایی که معرف محله‌های مختلف و قدیم کرمان است، خبر داد و گفت: قصد داریم به‌زودی یک سمپوزیم مجسمه‌سازی با محوریت «سنگ و فلز» برگزار کنیم که در شأن مردم کرمان باشد و تولیدات ارزشمندی را شامل شود.

 

هر سال کاستی‌های «سرو سرخ» را نسبت به سال قبل برطرف می‌کنیم

شهردار منطقه دو شهر کرمان نیز، در این آیین، گفت: خوشحالیم که این توفیق را داشتیم که برای دومین‌سال میزبان برگزاری سوگواره هنری «سرو سرخ» باشیم.

علی رحیمی‌راد، استقبالِ هنرمندان از این سوگواره را نسبت به سال گذشته، بیشتر دانست و افزود: امسال از سراسر استان، ۱۹۸ اثر به دبیرخانه این سوگواره فرستاده، و از بین آنها، ۴۵ اثر برای اجرا انتخاب شد.

وی با تقدیر از همراهی دلسوزانه هیأت داوران، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم کاستی‌های این سوگواره را هر سال، نسبت به سال قبل برطرف کنیم و به شرایطی برسیم که بتوانیم فراخوان آن را در سطح ملی منتشر کنیم و میزبان هنرمندان کشور باشیم.

شهردار منطقه دو کرمان، از شهردار کرمان، معاون خدمات‌شهری و معاون فرهنگی اجتماعی شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، به‌دلیل همراهی با این رویداد هنری قدردانی کرد و افزود:‌ از تمام همکارانم در شهرداری منطقه دو کرمان، به‌ویژه همکارانم در حوزه زیباسازی و خدمات‌شهری این منطقه، که برگزاری دومین سوگواره هنری «سرو سرخ» بدون همراهی آنها ممکن نبود، سپاسگزارم.

 

۲۸ هنرمند از بین ۴۵ هنرمند شرکت‌کننده بانو هستند

در ادامۀ این آیین، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان گفت: از همۀ بزرگوارانی که با برگزاری سوگواره هنری «سرو سرخ» در ترویج مفاهیم عاشورایی کوشیدند، سپاسگزارم.

عشرت کردستانی، حفظ و گسترش فرهنگ عاشورایی و اسلامی را در بین جوانان، وظیفه مدیران و مربیان جامعه دانست و افزود: امیدوارم این سوگواره هر سال، بهتر و با کیفیت‌تر از سال قبل برگزار، و در سطح ملی مطرح شود.

کردستانی، با بیان اینکه از بین ۴۵ هنرمند شرکت‌کننده، ۲۸ هنرمند بانو هستند، اظهار داشت: این اتفاق، نشانگر ظرفیت عظیم و توان بالای هنری بانوان است و از ارادت بسیار و بی‌شائبه زنان به مکتب عاشورا خبر می‌دهد، که در قالب‌های هنری ارائه می‌شود.

وی، بر استفاده از ظرفیت این سوگواره، در تمام برنامه‌های هنری شهر، نظیر اجرای اِلِمان‌ها و دیواره‌نگاره‌ها تأکید کرد و گفت: بزرگی و عظمت حماسه کربلا به‌ اندازه‌ای است که هرچه از آن بهره ببریم، باز هم کم است.

 

تلاش کنیم سوگواره هنری «سرو سرخ» در سطح ملی مطرح شود

مهران رضایی، یکی از داوران این سوگواره نیز در ادامه، به تأثیرگذاری این سوگواره بر فضای هنری شهر اشاره کرد و با تقدیر از شهرداری کرمان و شهرداری منطقه دو، گفت: اثراتی که برگزاری این رویداد هنری، بر فرهنگ و هنر کرمان می‌گذارد، شایسته این است که دیده شود.

وی، از پیشینه قوی فرهنگی و هنری استان کرمان، به‌عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین تمدن‌های تاریخ یاد کرد و اظهار داشت: با این‌همه، هنر کرمان و هنرمند کرمانی، آنگونه که باید در سطح کشور شناخته شده نیست و جایگاهی ندارد.

این استاد قلمزنی، اظهار داشت: متأسفانه در برخی مواقع ارتباط بین هنرمندان و دولتمردان خیلی خوب نیست، که باعث تأسف است و معمولاً هیچ نتیجۀ مطلوبی هم ندارد، اما جایی که هنرمندان و دولتمردان با هم همکاری کنند، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد که برگزاری سوگواره هنری «سرو سرخ» یکی از همین موارد است.

وی برگزاری سوگواره‌ای مانند «سرو سرخ» را یک حرکت مستمر دانست که در طول برگزاری، تمام دست‌اندرکاران، ازجمله هنرمندان و مخاطبان، درگیر اثرات آن می‌شوند.

رضایی، خطاب به شهردار کرمان و دیگر مدیران شهری، گفت: تقاضا دارم تلاش کنید این حرکت را که شروع شده، در سطح ملی مطرح کنیم؛ با این هدف که بین هنر کرمان با هنر دیگر نقاط ایران، ارتباط، و بین هنرمندان کرمانی با دیگر هنرمندان کشور، تعامل برقرار شود.

در ادامۀ این آیین، عفت تکلو، دیگر داور سوگواره هنری «سرو سرخ»، از برخورد مناسب و آزادمنشانه شهردار منطقه دو کرمان، و دیگر همکارانش با هنرمندان شرکت‌کننده در این سوگواره، به‌عنوان یک عامل تشویق‌کننده یاد کرد و متن هیأت داوران را قرائت کرد.

هیأت داوران این جشنواره، هفت نفر از هنرمندان شرکت‌کننده در این سوگواره، ازجمله مهرناز رضاپور، علیرضا ایرانمنش، مهدی خواجویی، حبیب گهرگزی، لیلا شجاعی، نوشین احمدی و ریحانه سدری و فریده علیزاده را بدون تقدم و تأخر برگزیده اعلام کرد و از دیگر هنرمندان شرکت‌کننده نیز، تقدیر کرد.

لازم به ذکر است؛ این آیین، با دمام‌نوازی و چاووش‌خوانی، شعرخوانی حامد حسین‌خانی و محمدمجتبی احمدی و اجرای موسیقی سنتی و محرمی گروه موسیقی رهاوی همراه بود.

دومین سوگواره هنری «سرو سرخ» به همت شهرداری منطقه دو شهر کرمان، در دهه محرم امسال در بوستان «مادر» برگزار شد.

0