جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607634
  • 11 اسفند 1397
  • 11:52
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ضرورت ارایۀ آموزش‌های شهروندی

مدیر فرهنگ‌سرای جان جهان در گفت‌و‌گو با کرمان‌شهر تأکید کرد:

ضرورت ارایۀ آموزش‌های شهروندی

اشاره: توزیع عادلانۀ خدمات مختلف شهری ازجمله ارایۀ خدمات فرهنگی، هنری و اجتماعی در نقاط مختلف شهر، همواره یکی از چالش‌های مدیریت شهری است...

 اشاره: توزیع عادلانۀ خدمات مختلف شهری ازجمله ارایۀ خدمات فرهنگی، هنری و اجتماعی در نقاط مختلف شهر، همواره یکی از چالش‌های مدیریت شهری است. معمولاً در شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها، شاهد تمرکز فضاهای فرهنگی و هنری در مرکز شهر و نبود این امکانات در مناطق کمتربرخوردار هستیم؛ بنابراین، شهرداری کرمان برای رفع این نقص، به ساخت و ایجاد فرهنگ‌سراهایی در نقاط کمتربرخودار شهر کرمان، اقدام کرده است.
ازجمله فرهنگ‌سراهایی که در راستای توزیع عادلانۀ خدمات فرهنگی، هنری و اجتماعی با همت شهرداری کرمان ساخته شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت، فرهنگ‌سرای جان جهان در خیابان آیت‌الله دستغیب است.
برای آگاهی از چگونگی ارایۀ خدمت به شهروندان توسط فرهنگ‌سرای جان جهان، با خانم نرگس سازندگی، مدیر این فرهنگ‌سرا به گفت‌و‌گو نشستیم.

خانم سازندگی! لطفاً مختصری از پیشینۀ فرهنگ‌سرای جان جهان را بیان کنید.
فرهنگ‌سرای جان جهان، با یاد و نام فرزند علم و ادب شهرمان زنده‌یاد بانو فاطمه جهانگرد، ملقب به جان جهان، با مشارکت خانوادۀ شاعر و نویسندۀ این مرحوم در سال 1387 پس از واگذاری زمین، توسط شهرداری کرمان، به‌عنوان دومین فرهنگ‌سرای شهر کرمان در منطقۀ کمتربرخوردار شهر، با همت بنیاد بناهای ماندگار که حلقۀ واسط شهرداری و خیران است، ساخته شد.
این فرهنگ‌سرا در تاریخ 23 خرداد 1390 به بهره‌برداری رسید و از بدو بهره‌برداری تاکنون، توانسته با برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های هنری، صنایع دستی، علمی، ورزشی و همایش‌های سلامت و برنامه‌های متنوع دیگر، در ارتقای سطح فرهنگی شهروندان نقش مؤثری ایفا کند. 

 رویکرد فعلی  فرهنگ‌سرا چیست و اقبال عمومی را از برنامه‌های فرهنگ‌سرا چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
فرهنگ‌سرا، یکی از زیرساخت‌های مهم فرهنگی است که در کنار مراکز آموزشی و کتابخانه‌ای می‌تواند در پویایی فرهنگ‌ جامعه نقش مؤثری داشته باشد و موجب حفظ هویت فرهنگی هر شهر شود و در این جهت، فرهنگ‌سرای جان جهان، برای فعالیت هرچه بهتر و بیشتر فعالان عرصۀ فرهنگ و هنر در جهت پیشبرد اهداف مدیریت شهری و ظهور و بروز توانمندی‌ها و خلاقیت‌های شهروندان، بستر مناسبی مهیا کرده است؛ چراکه توانمندسازی و مهارت‌آموزی شهروندان، یکی از و ظایف اصلی فرهنگ‌سراها محسوب می‌شود. راه‌کار برای حل مشکلات و ایده‌های نو و خلاقانه، همیشه توسط افراد با استعداد ارایه می‌شود؛ بنابراین، فرهنگ‌سرا می‌تواند باعث شکوفایی استعدادهای افراد شود. 
هم‌چنین از آن‌جاکه شناخت عوامل تأثیرگذار بر سلامت فردی- اجتماعی، رعایت شیوۀ زندگی سالم و بالا بردن آگاهی را در بر دارد، فرهنگ‌سرای جان جهان تاکنون، با دعوت از پزشکان متخصص، به برگزاری 138 همایش ارتقای سلامت  و کارگاه‌های آموزشی مشاوره تحت عنوان «مسیر آرامش»، با موضوعات مهارت‌های زندگی، بهبود روابط زوجین، فرزندپروری وغیره و کارگاه‌های آموزش فرهنگ شهروندی ازجمله تفکیک زباله و پسماند، صرفه‌جویی در مصرف آب، حفظ فضای سبز و محیط زیست و حمل‌ونقل و ترافیک، اقدام کرده است.
ارایۀ آموزش‌های شهروندی ویژۀ خردسالان و کودکان تحت عنوان «شهروند کوچولو» در خصوص تفکیک زباله از مبدأ و بازیافت، با ابزارهایی هم‌چون قصه‌گویی و آموزش کاردستی با وسایل بازیافت و درِ بطری، از دیگر برنامه‌های این فرهنگ‌سرا بوده است.
برگزاری مراسم مذهبی و جشن‌های مناسبتی در این فرهنگ‌سرا نیز با استقبال بی‌نظیر مردم محله همراه بوده است. 

 نظر شما در رابطه با شبکه شهروندی و اقدامات انجام شده در این رابطه چیست؟
در رویکرد جدید معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری به‌منظور نو‌آوری در خدمت‌رسانی به شهروندان و نفوذ بیشتر مدیریت شهری بین شهروندان، سه موضوع در دستور کار قرار گرفت که شامل افزایش تعداد مراکز فرهنگی شهرداری از طریق جلب مشارکت مردمی، راه‌اندازی شورای اجتماعی محله‌ها و افزایش میزان جذب مشارکت مردم از طریق شبکه شهروندی است.
شبکۀ شهروندی، اجتماع گسترده‌ای از شهروندان فعال و علاقه‌مند است که به جهت سهولت و یکپارچگی ارایۀ خدمات فرهنگی اجتماعی به شهروندان فهیم کرمانی راه‌اندازی شده است؛ بنابراین، مردم می‌توانند با پیوستن به شبکۀ شهروندی، ضمن دریافت پاسخ ابهام‌ها و پرسش‌های خود، با آگاهی بیشتر از خدمات شهرداری استفاده کنند. 
افرادی که عضو شبکۀ شهروندی می‌شوند، می‌توانند از تخفیف‌های ویژۀ دورهای آموزشی و برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی مراکز فرهنگی اجتماعی شهرداری ازجمله فرهنگ‌سراها، خانه‌های فرهنگ و باشگاه ورزشی استفاده کنند. 
ضمناً تمام شهروندان کرمانی بالای هفت‌سال می‌توانند با مراجعه به مراکز زیرمجموعۀ معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، در این شبکه عضو شوند. 

 برنامه‌های پیشِ ‌روی فرهنگ‌سرای جان جهان را بیان کنید. چه برنامه‌های شاخصی در دستور کار  قرار دارد؟
فرهنگ‌سرای جان جهان در سال‌های گذشته، در راستای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و برنامه‌های مناسبتی، مذهبی ازجمله همایش شیرخوارگان حسینی، فعالیت‌های قابل توجهی داشته که مورد استقبال شهروندان و به‌ویژه مردم محله  قرار گرفته است. در ادامه نیز، جهت ارتقای سطح آگاهی مردم و تلاش در جهت رشد و تعالی جوانان با استعداد و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، تعامل و هم‌فکری با اساتید صاحب‌نظر دانشگاهی در رشته‌های گوناگون، با هدف توانمند‌سازی شهروندان، توجه به شعائر و پاسداری ارزش‌های دینی و فرهنگی و ترویج آن‌ها و تداوم برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مناسبتی مذهبی و ملی، بالا بردن کیفیت و کمیت کلاس‌های آموزشی و باشگاه کتابخوانی، به تلاش خود ادامه خواهد داد؛ علاوه بر این، آموزش فرهنگ‌ شهروندی نیز به‌صورت ویژه در دستور کار فرهنگ‌سرا قرار دارد.

محمدرضا احمدی

0