جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608301
  • 10 دی 1398
  • 20:12
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ضرورت مشارکت مستمر هنرمندان در مدیریت شهری

در نشست هم‌اندیشی هنرمندان کرمانی با اعضای شورای شهر تأکید شد:

ضرورت مشارکت مستمر هنرمندان در مدیریت شهری

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای شهر با بیان این که مسایل فرهنگی و اجتماعی، یک دریای بیکران است، گفت: شورای پنجم تلاش دارد به همۀ این حوزه‌ها ورود کرده و طرح‌ها و برنامه‌های با کیفیت بالا را تصویب کند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، زهرا لری در نشست با اعضای خانه هنرمندان استان کرمان، هنر را روح کالبد شهری دانست و تأکید کرد: هنر، لازمۀ ایجاد هم‌بستگی و وفاق اجتماعی است.

وی با بیان این‌که هر شهر مجموعه‌ای از ارزش‌ها، رسوم و فرهنگ است، افزود: با این حال شهرها در عرصۀ فیزیکی نیازمند نگاهی هنری و در عرصۀ اجتماعی نیازمند حیات اجتماعی شهروندان هستیم.

لری با اشاره به انتقادها و پیشنهادهای هنرمندان کرمانی در فضاهای رسانه‌ای اظهار داشت: لازم است مشخص شود جایگاه هنرمندان در فعالیت‌های فرهنگی و هنری رویدادمحور شهرداری کجاست؟

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا از تشکیل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری خبر داد و خاطرنشان کرد: ضروری است کارگروهی متشکل از هنرمندان رشته‌های مختلف هنری تحت سیاست‌های معاونت فرهنگی شکل بگیرد.

وی ضمن انتقاد از عدم اجرای طرح جامع زیباسازی افزود: به‌سازی و مرمت پهنه و دیواره‌های معابر عمومی شهر نیز نیازمند هم‌خوانی فعالیت‌ها با هویت مکان مورد نظر است.

لری مشارکت مستمر هنرمندان کرمانی را در مدیریت شهری خواستار شد و افزود: لازم است شهرداری با هنرمندان آشتی کرده و تعامل قوی برقرار کند.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز در این نشست گفت: سازمان زیباسازی سیماومنظر شهری شهرداری نیز در راستای اهیمت به هنر در محیط شهری شکل گرفت.

علی خدادادی علت خلأ ارتباطی شورا و هنرمندان را تغییر رؤسای دو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دانست و اظهار امیدواری کرد: این رکود در سال آخر شورا با تعریف واقعی جایگاه هنرمندان در مدیریت شهری جبران شود.

وی با اشاره به استقبال کمیسیون فرهنگی و هنری شورای شهر با مجموعۀ هنرمندان کرمانی افزود: ضروری است در برگزاری هفتۀ فرهنگی کرمان از ظرفیت هنرمندان استان استفاده شود.

هم‌چنین رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا، شهر را موجود زنده‌ای دانست و تأکید کرد: علاوه بر شهرداری، خانه هنرمندان نیز نسبت به جامعه مسئولیت اجتماعی دارد.

حسین چناریان تعامل را یک ارتباط دوطرفه دانست و افزود: رسالت شهرداری و شورای شهر استفاده از زمینه‌های کاری خانه هنرمندان است.

رییس کمیسیون اجتماعی، جوانان و ورزش شورا هم با بیان این‌که حس زیبادوستی از طرف خدا در وجود انسان گذاشته شده است، گفت: هنری جایگاه مهم دارد که دارای اندیشه و تفکر است.

احمد حسن‌زاده گلایه‌مندی بین شورا و هنرمندان را دوطرفه دانست و بیان کرد: گرچه راه زیادی رفتیم، اما راه مانده هم زیاد است.

وی با بیان این‌که حضور یک هنرمند در کنار شهردار ضروری است، افزود: سیاست شورای پنجم، بسترسازی برای حضور هنرمندان در همۀ عرصه‌های مدیریت شهری است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که جز اسناد بالادستی، برنامه و راه‌کاری در زمینۀ فرهنگی وجود ندارد، گفت: خانه هنرمندان، نهادی پویاست و نیاز است در چارچوب پژوهش‌محوری و بدون دخالت سلیقه‌ها فعالیت کند.

محمد جهانشاهی خانه هنرمندان را نمادی برای سرمایه‌های فرهنگی و هنری شهر دانست و تأکید کرد: این مهم نیازمند برنامه‌ای مدون و کارشناسی شده است.

در ادامۀ این نشست، مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به هم‌زمانی انتخابات شوراها با تشکیل خانه هنرمندان گفت: اعضای هیأت مدیره خانه هنرمندان تاکنون در شش جلسۀ شورای شهر حضور یافته‌اند.

عبدالرضا قراری از انجام مکاتبات خانه هنرمندان و شورای شهر خبر داد و افزود: درخواست ما به‌عنوان نهاد کنش‌گر، پذیرفتن مسئولیت در حوزۀ فرهنگی و هنری شهر طبق روابط حرفه‌ای است.

وی هم‌چنین از عدم برقراری ارتباط و تعامل بین هنرمندان و شهرداری انتقاد کرد و گفت: اگر در مورد این تعامل ابهامات قانونی وجود دارد، باید بیان و برطرف شود و اگر ضرورتی نیست به این حوزه ورود نکنیم.

قراری گسترش شهرنشینی و ارتقای رشته‌های هنری را از اهداف سازمانی خانه هنرمندان دانست و تأکید کرد: هنرمندان کرمانی تقاضا دارند دلیل این رکود و عدم شفافیت، در تعامل و گفت‌وگو بررسی شود.

وی با بیان این‌که مطالبات هنرمندان کرمانی، فردی نیست، افزود: مطالبات این قشر از شهروندان، عمومی بوده و در راستای توسعه فرهنگی و هنری شهر است. 

محمدرضا هاشمی‌نژاد، عضو شورای عالی خانه هنرمندان نیز در این نشست با بیان این‌که تعامل با خانه هنرمندان باید به نفع شهر بوده و به توسعه هنر بی‌انجامد، گفت: تعامل خانه هنرمندان به‌عنوان نهادی صنفی با شهرداری، باید به سمتی برود که هنرمندان جایگاه خود را در ارتقای خانه هنرمندان ببینند.

وی اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرداری را براساس کارشناسی و راهبردی ضروری دانست و افزود: خانه هنرمندان می‌تواند برای این حوزه راهبرد تعریف کرده و واسطۀ بین جامعه و هنرمندان شود.

فاطمه آرا

15.6446