جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607821
  • 20 خرداد 1398
  • 12:13
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
طرحی اجمالی از سال 98

شهردار منطقه یک در گفت‌و‌گو با کرمان‌شهر مطرح کرد

طرحی اجمالی از سال 98

شهرداری از جمله مراکزی است که همه‌روزه با حضور بی‌شمار مراجعان مردمی مواجه است و حتی اگر مردم به شهرداری مراجعه نکنند، به نحوی با فعالیت‌های شهرداری در ارتباط بوده و هر روزه به‌نوعی فعالیت‌های شهرداری را در سطح شهر نظاره‌گر هستند، اما گاهی برخی از مردم در گیرودار شلوغی و روزمرگی زندگی، بدون توجه از کنار هر اتفاقی می‌گذرند و این درحالی است که نیک می‌دانیم در صورتی شاهد پیشرفت و آبادانی شهر خواهیم بود که شهروندان بی‌تفاوت نباشند و یکی از راه‌کارهای جلب توجه مردم، اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های انجام شده است؛ از این‌رو، برای اطلاع از فعالیت‌های شهرداری منطقه یک در سال 97 و کارهای انجام شده برای استقبال از بهار، با رضا خیاط‌زاده، شهردار منطقه یک شهر کرمان، گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

جناب مهندس خیاط‌زاده! در ابتدا برای اطلاع هر چه بیشتر شهروندان، مختصری از اقدامات شهرداری منطقه یک در سال 97 بگویید.
در ابتدا، سال نو و عید نوروز را خدمت تمامی شهروندان تبریک می‌گویم.
و اما بعد، در شهرداری منطقه یک کارها به دو صورت (توسط پیمانکار و کادر امانی منطقه) انجام می‌شود، که ازجمله کارهای انجام شده توسط پیمانکار، تکمیل پروژه پل شهید بهشتی (سیدی) بود که در شهریور‌ماه 97 به بهره‌برداری رسید.  
فعالیت‌های انجام شده توسط کادر امانی، بیشتر در زمینۀ جدول‌گذاری‌های حاشیۀ بزرگ‌راه در مسیرهای تملکی پل شهید بهشتی (سیدی) و کارهای داخل معابر و بوستان‌های شهر بود و اتفاق خوشایندی که در سال 97 در زمینۀ آسفالت معابر رخ داد، این بود که ۶۳ هزار مترمربع از کوچه‌های بزرگ‌راه آیت‌الله خامنه‌ای روکش آسفالت شد.
بهسازی بوستان‌های محدودۀ منطقه یک نیز در دستور کار قرار گرفت و عمدۀ مشکل بوستان‌ها که تأمین روشنایی است، انجام شد. مشکل کمبود روشنایی دو بوستان نماز و دانشجو برطرف شد و تأمین روشنایی بوستان‌های قدس و انقلاب هم در دستور کار قرار دارد. 
در زمینه جدول‌گذاری نیز، ضلع جنوبی خیابان فیروزآباد به‌طور کامل جدول‌گذاری و کانیوو و پل‌های آن اجرا شد. بخش عمدۀ مسیرهای اطراف پل شهید بهشتی (سیدی) هم جدول‌گذاری شد. فضای میدان بسیج را هم بازسازی و زیبا‌سازی کردیم. بازسازی فضای سبز حاشیه‌ای میدان ابوالفضل علیه‌السلام، زیباسازی میدان جیحون و  به‌سازی و پیاده‌روسازی کوچه سردار واقع در خیابان شریعتی، ابتدای بازار کفاش‌ها، با مشارکت کسبه، از دیگر اقدامات بود؛ ضمن این‌که در زمینۀ مناسب‌‌سازی فضا برای تردد معلولان، کارهای زیادی صورت گرفت که در این راستا، مسیر تردد معلولان درخیابان‌های ابوحامد، شریعتی، شهید تجلی و میدان شهدا (مشتاق) اصلاح و موانع را رفع کردیم. هم‌چنین کوچه‌هایی که امکان آسفالت آن‌ها در شرایط فعلی وجود نداشت، زیرسازی شد و آماده آسفالت شد. 
بازار قلعه‌محمود را نیز که وضعیت نابسامانی داشت و محل اسکان افراد کارتون‌خواب و بی‌خانمان شده بود، سروسامان دادیم؛ مغازه‌هایی که رها شده بود، مسدود کردیم و با پیگیری از اداره برق، روشنایی این بازار نیز تأمین و مشکل اهالی محله از نظر امنیتی برطرف شد.
سرویس‌های بهداشتی پارک انقلاب نیز مشکل داشتند که توسط کادر امانی شهرداری، شش چشمه سرویس بهداشتی در آن مکان ساخته شد.  
هم‌چنین اِلِمان «خواب استمراری» که توسط «شهریار رضایی» هنرمند مجسمه‌ساز طراحی شده بود، در بوستان ریاضیات نصب شد که بازخورد خیلی خوبی داشت و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

  لطفاً در خصوص فعالیت‌های انجام شده برای استقبال از نوروز و مهمانان نوروزی در شهرداری منطقه یک توضیح دهید. 
برای عید نوروز نیز تمرکز را بر میدان گنجعلی‌خان که نقطه عطفی برای شهروندان، توریست‌ها و مهمانان نوروزی است، گذاشته‌ایم و میدان را تحت عنوان گل‌آرایی و با الگو گرفتن از طرح‌ها و نقوش پته کرمان، زیباسازی کردیم. در فضای میدان گنجعلی‌خان، ورودی آب‌انبار نیز، سفرۀ هفت‌سینی با المان قالی کرمان طراحی و اجرا شد؛ ضمن این‌که طی هماهنگی با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، برنامه‌های شاد و مفرح ازجمله موسیقی خیابانی و محلی و نمایش عروسک‌های غول‌پیکر در میدان گنجعلی‌خان اجرا شد.
دو سفرۀ هفت‌سین دیگر شهرداری منطقه یک نیز در محدودۀ یخدان مؤیدی و فضای پارک گنبد جبلیه اجرا ‌شد. هم‌چنین همکاران فنی عمرانی و امور شهر شهرداری منطقه یک، به‌منظور استقبال از عید نوروز، کارهای ترمیم پیاده‌روها و لکه‌گیری معابر خیابان‌های شریعتی، فلسطین و امام خمینی (ره) را انجام دادند؛ ضمن این‌که تمام وسایل بازی، مبلمان شهری و ست‌های تندرستی بوستان‌های محدودۀ شهرداری منطقه یک نیز ترمیم و رنگ‌آمیزی و به رسم هرساله دیوارهای کثیف و شعارنویسی‌شده، تمیز و جوی‌های سطح منطقه نیز لایه‌روبی شد.
علاوه براین زباله‌های رهاشده در زمین‌های خالی منطقه نیز جمع‌آوری شد. 

  سرانجام ساختمان‌های مخروبۀ موجود در بافت فرسوده و تاریخی، به کجا خواهد رسید؟
ملک‌های مخروبه دو دسته هستند؛ دسته‌ای ثبت میراث فرهنگی هستند که ما نمی‌توانیم در آن‌ها ورود کنیم، اما در خصوص دستۀ دیگر از املاک، به مالکان آن‌ها اطلاع‌رسانی و بر روی دیوار املاک بنر نصب می‌شود که اگر ظرف مدت قانونی، صاحبان این املاک برای تعیین‌تکلیف مراجعه نکنند، شهرداری با اخذ مجوز از مراجع قانونی، اقدام خواهد کرد. اگر ملکی نیز خطرساز و امکان ریزش آن وجود داشته باشد، شهرداری آن را تخریب می‌کند و اگر نیاز به مسدود شدن آن ملک باشد، آن را مسدود خواهد کرد. 

  وضعیت تملک محدوده پل شهید بهشتی (سیدی) و پل باغ‌ملی چگونه است؟
در خصوص پل شهید بهشتی (سیدی)، املاکی که برای ترافیک مشکل ایجاد می‌کرد و در محدودۀ آسفالت پل قرار داشت، تملک شد. یکی از دلایلی که افتتاح پل به تعویق می‌افتاد، تملک املاک مسیری بود.
دو ملک دیگر در مسیر پیاده‌رو و فضای سبز این پل قرار دارد و باید تملک شود که در صورت رضایت مالکان، امسال تملک‌ می‌شوند. 
در خصوص پل باغ‌ملی هم قسمتی که در محدودۀ شهرداری منطقه یک قرار دارد،  تملک خاصی ندارد و تملک‌های آن انجام شده است.

  طرح پیاده‌راه‌سازی میدان شورا در چه مرحله‌ای است؟ 
این طرح هنوز در مرحلۀ تصویب است و مصوبۀ پیاده‌راه‌سازی آن هنوز ابلاغ نشده، که به محض ابلاغ، در دستور کار حوزۀ امور زیربنایی قرار خواهد گرفت. در این طرح از میدان بسیج تا چهارراه پاسداران، دیگر تردد سواره وجود نخواهد داشت و صرفاً برای تردد عابران پیاده طراحی می‌شود؛ ضمن این‌که مسیرهای بلوار پلیس و خیابان شهید ضیایی، جایگزین مسیر سواره خواهد شد.

 طرح آماده‌سازی خیابانی به‌صورت مشخص برای تردد معلولان، به کجا رسید؟
در ماه‌های ابتدایی سال 98، مناسب‌سازی خیابان شریعتی در دستور کار شهرداری منطقه یک قرار خواهد گرفت که به‌صورت صددرصد و کامل برای تردد معلولان و عابران پیاده مناسب‌سازی خواهد شد. پارک شورا نیز به‌زودی برای تردد معلولان مناسب‌سازی می‌شود.

  آیا در سال 98 برنامۀ شاخص و کلانی در دست اجرا دارید؟
در سال 98 سعی داریم در زمینۀ تملک املاک تقاطع بلوار جهاد و خیابان شهیدرجایی(خورشید) اقدام کنیم. پیگیری تملک ملک‌های اطراف پل شهید بهشتی (سیدی) و بزرگ‌راه شرقی هم در دستور کار قرار دارد. پیاده‌راه سلامت، حدفاصل بلوار پارادیس تا بلوار مهدیه نیز به بهره‌برداری می‌رسد؛ ضمن این‌که تبدیل میدان‌های توحید (ارگ) و شورا به پیاده‌راه هم در دستور کار قرار دارد.
ساخت سه بوستان که یکی از آن‌ها در ضلع شمالی پل شهید بهشتی(سیدی) قرار دارد، از دیگر برنامه‌هاست؛ هم‌چنین به‌سازی فضای اطراف یخدان مؤیدی را در دستور کار داریم و فعالیت‌های عمرانی مانند ترمیم و روکش آسفالت هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

15.6519