پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9504206
  • 27 تیر 1395
  • 18:31
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
مراسم «نوزدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال استان کرمان» برگزار می‌شود

برای معرفی آثار برتر

مراسم «نوزدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال استان کرمان» برگزار می‌شود

نشست خبری «نوزدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال استان کرمان» با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، برگزار شد.


به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، در این نشست که با حضور وحید محمدی؛ معاون فرهنگی این اداره‌کل، مهدی محبی کرمانی؛ مدیرعامل موسسه‌ی فرهنگی‌هنری مفرغ و دبیر اجرایی کتاب سال و احمد یوسف‌زاده؛ مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دبیر علمی کتاب سال، هم‌راه بود، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: مراسم معرفی آثار برتر نوزدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال استان کرمان، سی‌ام تیرماه برگزار می‌شود.
محمدرضا علی‌زاده ادامه داد: احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی که از شخصیت‌های برجسته‌ی فرهنگی و فعال در حوزه‌ی ترویج کتاب‌خوانی است، میهمان ویژه‌ی مراسم معرفی آثار برتر «نوزدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال استان» است.
وی افزود: در این مراسم، آثار 12 مولف یا مترجم استان به‌عنوان برگزیده و آثار 28 نفر به‌عنوان شایسته‌ی تقدیر در رشته‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و علمی معرفی خواهد شد.

 

کوششی برای پویایی حوزه‌ی کتاب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار داشت: هدف از برگزاری مراسم انتخاب کتاب سال، کمک به رونق و پویایی جریان چاپ و نشر کتاب، با حمایت و تشویق از مولفان و مترجمان و نیز ناشران استان است.
وی با اشاره به این‌که اولین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال استان کرمان در سال 1373 برگزار شد، افزود: در سال‌های اول، این رویداد به صورت سالانه برگزار شده، اما در چندسال اخیر به‌صورت دوسالانه برگزار شده و امسال شاهد برگزاری نوزدهمین دوره‌ی آن خواهیم بود.
علی‌زاده گفت: فراخوان دوره‌ی نوزدهم در سال گذشته از سوی معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد و آثار برای بررسی و داوری، به کمیته‌ی علمی و هیأت داوران سپرده شد.
وی توضیح داد: براساس فراخوان، کتاب‌هایی که مولف یا مترجم آن  کرمانی یا ساکن کرمان باشد، یا موضوع آن مربوط به کرمان باشد و یا ناشر آن کرمانی باشد، می‌تواند در فرآیند انتخاب کتاب سال استان کرمان قرار بگیرد.

 

کرمان؛ پیش‌گام در زمینه‌ی صدور مجوز نشر
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که کرمان یکی از استان‌های پیش‌گام در حوزه‌ی چاپ و نشر است، افزود: کرمان از اولین استان‌ها و یکی از پنج استانی است که هیأت چاپ و نشر از سال 1378 در آن تشکیل شده و این اقدام کار صدور مجوز نشر را برای نویسندگان و ناشران تسهیل کرده است.
علی‌زاده بیان کرد: در این کمیته، از آغاز فعالیت تاکنون حدود چهار هزار و 500 کتاب بررسی شده و تا پایان سال 94 تعداد دو هزار و 420 عنوان مجوز چاپ و انتشار صادر شده است.
وی با بیان این‌که در حال حاضر، 62 ناشر و 97 کتاب‌فروشی در استان فعالیت دارند، گفت: سال گذشته 228 عنوان و در سه‌ماهه‌ی اول امسال 54 عنوان کتاب در استان منتشر شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان هم‌چنین با تاکید بر ضرورت فعالیت بیش‌تر در حوزه‌ی کتاب، گفت: در سال 94 حدود 20هزار جلد کتاب به مراکز آموزشی، دانشگاهی، کانون‌های فرهنگی مساجد و موسسات مختلف اهدا شد و به منظور حمایت از نشر کتاب، از طریق کمیته‌ی خرید کتاب حدود 800 میلیون ریال از مولفان و ناشران، کتاب خریداری شده است.
وی در پایان، از حمایت و مشارکت شرکت مس در برگزاری این دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال تشکر کرد.

 

بررسی 473 کتاب در دوره‌ی نوزدهم
دبیر علمی نوزدهمین دوره‌ی انتخاب کتاب سال استان کرمان نیز در این نشست خبری گفت: در این دوره از انتخاب کتاب سال استان کوشیده‌ایم داوری به صورت عادلانه و بی‌نقص برگزار شود و در همین راستا، فرآیند خاصی برای دریافت کتاب‌ها و داوری آثار طراحی شد.
احمد یوسف‌زاده افزود: مجموعاً 473 کتاب در موضوعات مختلف به دبیرخانه‌ی کتاب سال رسید که از این تعداد، 43 عنوان در حوزه‌ی ادبیات محض، 32 عنوان ادبیات داستانی،89 عنوان شعر،  23 عنوان کتاب دفاع مقدس، 29 عنوان کودک و نوجوان، 25 عنوان پزشکی، 86 عنوان مذهبی، 86 عنوان علمی، 29 عنوان تاریخ و جغرافیا و 32 عنوان کتاب هنری است.
وی ادامه داد: کتاب‌ها پس از بازبینی اولیه، برای پالایش در مراحل بعد توسط یک تیم تخصصی و اعضای هیأت داوران مورد بررسی قرار گرفت و کتاب‌های برگزیده و قابل تقدیر مشخص شدند.
یوسف‌زاده اظهار داشت: نمی‌گوییم انتخاب‌های کمیته‌های علمی، بهترین انتخاب بوده؛ اما با توجه به بهره‌گیری از افراد کارشناس و صاحب‌نظر در زمینه‌های مختلف، از سنجیده و کارشناسانه بودن نتیجه، مطمئنیم.

 

جای خالیِ توجه به مسئولیت اجتماعی!
دبیر اجرایی نوزدهمین دوره‌ی انتخاب کتاب سال استان کرمان هم در این نشست، با بیان این‌که قرار بود مراسم امسال در دی‌ماه سال گذشته برگزار شود، گفت: شاید یک دلیلِ به تعویق افتادن مراسم، برای حضور یک مهمان ویژه بوده، اما متاسفانه باید بگوییم که دلیل اصلی، مشکلات مالی بود.
مهدی محبی کرمانی ادامه داد: قرار است در این مراسم، از یک جمع فرهیخته که بهترین کتاب‌های استان را در دوسه سال گذشته نوشته‌اند، تقدیر شود و لازم بود برنامه در شأن برگزیدگان حوزه‌ی کتاب باشد.
وی با بیان این‌که متاسفانه مشکلات مالی، مانع برگزاری مراسمی آبرومند بود، تصریح کرد: در چنین شرایطی باید این پرسش‌ها را مطرح کنیم که مسئولیت اجتماعی شرکت‌های صنعتی و تجاری کجاست، الزامات توسعه‌ی پایدار در کجا تعریف می‌شود و بحث پیوست فرهنگی در کجا باید عملیاتی شود؟
دبیر اجرایی جایزه‌ی کتاب سال ادامه داد: چرا شرکت‌های صنعتی و معدنی، اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و سازمان‌هایی که از منابع استان استفاده و تولید ثروت می‌کنند، به مسئولیت اجتماعی‌شان و مبحث مهم پیوست فرهنگی، توجهی ندارند؟

 

این تیراژهای حقارت‌آمیز!
محبی تصریح کرد: در استانی که فقط چندده هزار دانشجو دارد، تیراژ کتاب‌ها به رقم حقارت‌آمیز 400-500 نسخه رسیده است و این وضع بسیار جای تاسف است.
وی ادامه داد: در استانی که چندین دانشگاه و تعداد زیادی پژوهشگر دارد، جای خالی پژوهش‌هایی که دلایل کتاب نخریدن و کتاب نخواندن در جامعه را با دقت بررسی کنند، خالی است.
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: متاسفانه زمینه‌ی مناسبی هم برای معرفی مولفان و عرضه‌ی آثار آن‌ها وجود ندارد تا دست‌کم بتوانیم با معرفی آثار بهتر، سلیقه‌ی مردم را ارتقا بدهیم.
محبی کرمانی گفت: برگزاری برنامه‌هایی از قبیل جایزه‌ی کتاب سال، نمایشگاه کتاب، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب، کوشش‌هایی در حوزه‌ی کتاب است که خوش‌بختانه مدتی است که در کرمان رونق گرفته و امیدواریم در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تاثیرگذار باشد.

گفتنی است؛ مراسم معرفی آثار برتر «نوزدهمین دوره‌ی انتخاب کتاب سال استان کرمان» چهارشنبه 30 تیرماه جاری، از ساعت 17:30 در برج بانک تجارت (واقع در بولوار جمهوری اسلامی، بعد از سه‌راه هوانیروز) برگزار می‌شود.

0