جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608783
  • 19 فروردین 1399
  • 17:14
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
میانگین سنی مبتلایان در حال پایین آمدن است

13 بیمار جدید و دو فوتی به آمار مبتلایان کرونا در استان اضافه شد

میانگین سنی مبتلایان در حال پایین آمدن است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تست کرونای ۱۳ مورد مشکوک دیگر مثبت شد و به این ترتیب تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در استان به ۳۷۹ نفر رسید.

به گزارش کرمان‌َشهرآن‌لاین، مهدی شفیعی عصر امروز ۱۹ فروردین‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان افزود: از این تعداد چهار مورد در بیمارستان بستری، چهار مورد بیمار سرپایی و چهار مورد از خانواده‌های مبتلایان قبلی و دو نفر جزو کادر درمان هستند.
وی ادامه داد: متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته دو مورد فوتی داشتیم که یک نفر مربوط به جیرفت و یک نفر از فهرج در حوزه‌ی دانشگاه علوم پزشکی بم و هر دو مرد بودند.
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: متأسفانه جواب نتایج قطعی آزمایشگاهی مبتلایان به کوید ۱۹ در استان کرمان نشان می‌دهد که میانگین سنی مبتلایان در حال پایین آمدن است.
شفیعی افزود: از روز گذشته دو آزمایشگاه در سطح استان آزمایش‌های تشخیصی کرونا را انجام می‌دهند.
وی تأکید کرد: به هیچ عنوان بحث تست سرپایی از همه‌ی مردم صحت ندارد و این تست تنها از افراد مشکوک به ویروس کرونا گرفته خواهد شد ضمن آنکه نمونه‌گیری در همه‌ی مراکز درمانی و بهداشتی ۱۶ ساعته‌ی دانشگاه علوم پزشکی استان انجام نمی‌شود زیرا به تجهیزات خاص نیاز دارد و فقط چند مرکز را برای این امر معرفی کرده‌ایم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: مراقبان سلامت دانشگاه علوم پزشکی ازطریق سامانه‌ی ۴۰۳۰ با اطرافیان بیمار قطعی مبتلا به کوید ۱۹ تماس گرفته و فراخوانی به این افراد می‌دهند تا برای آزمایش به مرکز مربوطه مراجعه کنند، بنابراین نیازی نیست تمام افراد مرتبط با بیماران به مراکز درمانی استان مراجعه کنند.
شفیعی ادامه داد: تنها از اطرافیان بیمارانی که از ۱۱ فروردین‌ماه به بعد به ویروس کرونا مبتلا شده‌ باشند، آزمایش سرپایی گرفته خواهد شد و از کسانی که قبل از این دوره با فرد مبتلا به کوید ۱۹ در ارتباط بوده‌اند، به دلیل آنکه دوره‌ی کمون یا پنهان این بیماری برای آنها به اتمام رسیده است، تستی گرفته نمی‌شود.

لزوم افزایش مراقبت‌ها در مرحله‌ی استقرار اپیدمی کرونا در استان 
وی یادآور شد: نمی‌توان به‌صورت دقیق عنوان کرد که آیا اپیدمی کرونا در کشور در مرحله‌ی استقرار است یا خیر؛ اما در استان کرمان احتمالاً این ویروس در مرحله‌ی استقرار است که مرحله‌ی بسیار حساسی است و با کوچک‌ترین بی‌توجهی امکان مواجه شدن با موج جدید ویروس را خواهیم داشت؛ بنابراین در این موقعیت توصیه‌ی جدی ما به مردم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و اجتماعی است.
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: تعداد موارد بستری‌های ناشی از بیماری حاد تنفسی و افراد مشکوک به کوید19 در استان در دو هفته‌ی اخیر ثابت بوده و موارد بستری افزایش قابل‌توجهی نداشته که این موضوع جای امیدواری دارد.
شفیعی خاطرنشان کرد: بیمارستان افضلی‌پور هنوز ظرفیت خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی را دارد و تاکنون حدود ۴۵ درصد تخت‌های آن پر شده است ضمن آنکه درصدد هستیم با شناسایی بیماران در روزهای ابتدایی ابتلا، آنها را معالجه کنیم تا با افزایش زیاد موارد بستری مواجه نشویم.
وی با تأکید بر اینکه مردم باید حضور در نقاهتگاه را جزئی از مراحل درمان خود بدانند، افزود: به‌دنبال آن هستیم که بیماران کرونایی را بعد از ترخیص از بیمارستان برای اتمام دوره‌ی درمان خود به سمت نقاهتگاه‌ها هدایت کنیم تا از انتقال این ویروس در درون خانواده‌ها جلوگیری کنیم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: باید با ویروس کرونا زندگی کنیم؛ کرونا در محیط بیرون در گردش است و شاید نتوانیم آن را از جامعه پاک کنیم لذا باید رفتارمان به گونه‌ای باشد که راهی برای ورود ویروس کرونا به بدن‌مان ایجاد نکنیم.

خودمراقبتی تنها راهکار مطمئن مقابله با ویروس کرونا در شرایط فعلی
شفیعی خودمراقبتی را تنها راهکار مطمئن مقابله با ویروس کرونا در شرایط فعلی دانست و افزود: اگر درمان، دارو یا واکسن مقابله با ویروس کرونا را داشتیم قطعا شرایط بهتر بود اما در حال حاضر فقط با اصلاح رفتار می‌توانیم خود را از این ویروس مصون بداریم که در این راستا باید دو اصل شست‌وشوی مرتب دست ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه‌ی ستاد ملی مقابله با کرونا قرار نیست همه‌ی اصناف بازگشایی شوند و اصنافی که قرار است از ۲۳ فروردین‌ماه فعال ‌شوند نیز پیوست سلامتی خواهند داشت که نشان می‌دهد دیگر نمی‌توانند مانند روال قبل رفتار کنند.
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: وسایل نقلیه‌ی عمومی از مکان‌های مستعد انتقال ویروس کرونا هستند و مسئولان مربوطه براساس پروتکل‌های بهداشتی که به آنها ارایه شده است، گندزدایی را انجام خواهند داد.

0