شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9610180
  • 5 بهمن 1401
  • 20:20
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
نخستین رویداد «هم‌آفرینی هنر عمومی کرمان؛ از ایده تا اجرا»

در شهرداری کرمان آغاز شد؛

نخستین رویداد «هم‌آفرینی هنر عمومی کرمان؛ از ایده تا اجرا»

صبح امروز اولین رویداد «هم‌آفرینی هنر عمومی کرمان؛ از ایده تا اجرا»، در شهرداری کرمان آغاز به‌کار کرد.

به گزارش کِرنا، شهردار کرمان، در این رویداد که با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهری و شهرداران مناطق و جمعی از دانشگاهیان، هنرمندان و معماران شهری برگزار شد، با تسلیت شهادت امام هادی(ع) گفت: از تیم مرکز مشاوره «ماموت» به‌خاطر همکاری خوبی که با شهرداری کرمان جهت برگزاری این رویداد داشته‌اند، تشکر می‌کنم.

سعید شعرباف ادامه داد: این مرکز، در حوزه‌های مرتبط با هویت شهرهای ایرانی، بازآفرینی بافت‌های تاریخی و حوزه‌های هنری، تجربه‌های خوبی داشته و مطمئنم این رویداد هم مانند سایر رویدادهایی که در تجربه این گروه است، خوب و موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهر کرمان در حوزۀ هنر، ویژگی‌های خاصی دارد، افزود: قبل از اینکه توفیق خدمتگزاری در شهر کرمان را داشته باشم، چندماهی به بررسی ادبیات و برخی نوشته‌هایی که اساتید درخصوص کرمان داشتند، پرداختم و به معنای دقیق کلمه و بدون هیچ اغراقی می‌گویم بسیاری از ویژگی‌های هنر و به‌ویژه هنر ایرانی که در کرمان وجود دارد، بی‌نظیر است.

شهردار کرمان با بیان اینکه حتی در عنوانی که برای شهر کرمان به نام «کرمان، جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی» انتخاب کردیم، واژه «هنر ایرانی» را به‌دلیل همین بی‌نظیر بودن هنر کرمان لحاظ کردیم، گفت: در هیچ شهری در ایران، حتی در شهرهایی که مشهور به شهرهای تاریخی هستند، این سیر و ویژگی‌های هنری را نمی‌بینید.

شعرباف افزود: این مهم در عرصه معماری شهر کرمان هم دیده می‌شود؛ راسته‌هایی در کرمان به‌ویژه در بافت تاریخی وجود دارد که می‌توانید تاریخ هنر معماری ایران را در یک بازه  700 تا 800 متری از ابتدا تا انتهای این راسته‌های تاریخی، ببینید.

شهردار کرمان، با بیان اینکه «رویداد هم‌آفرینی هنر عمومی کرمان» قرار نیست چیزی را به شهر کرمان اضافه کند، گفت: قرار نیست در این رویداد، ایده‌ای ارائه دهیم که چیزی برای کرمان خلق شود؛ بلکه فقط نیاز به یک بازآفرینی و بازنمایی از چیزی داریم که در کرمان وجود دارد.

شعرباف تصریح کرد: باید به این پرسش پاسخ داد که چرا شهر کرمان با بالاترین ظرفیت در حوزۀ هنر، به‌ویژه تاریخ و معماری، در مقایسه با سایر شهرهای تاریخی ایران، بیشترین فاصله را از وضعیت مطلوب دارد.

وی افزود: یک دلیل این وضعیت، به‌خاطر کم‌کاری امثال بنده در شهرداری کرمان و سایر مسئولان، سیاست‌گذاران و مدیران کرمانی است که از ظرفیت‌های بالقوه هنر، تاریخ، هنرمندان و ظرفیت‌های انسانی که در شهر کرمان وجود داشته و دارد، استفاده نشده است.

شهردار کرمان ادامه داد: براساس اطلاعاتی که در مستندات مربوط به ثبت شهر کرمان به‌عنوان «شهر ملی صنایع دستی» ارائه شده، بیش از 100 صنعت دستی فعال و ده‌ها هنرمند بین‌المللی فعال در حوزه‌های مختلف غیر از ظرفیت‌های کالبدی و معماری، در کرمان وجود دارد.

شعرباف بیان کرد: یعنی علاوه بر کالبدِ شهریِ مناسب، ظرفیت انسانی، دانشگاه و مردم نجیب و هنردوست در کرمان وجود دارد؛ بنابراین، حتماً حلقه گمشده‌ای در نبود سیاست‌گذاری درست برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد این رویداد آغازی برای این مسیر باشد و گفت: قطعاً باید این مسایل را ترویج دهیم و بعد از فعالیت‌های ترویجی، به محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برسیم تا نتیجه را در میدان و در فرهنگ و هنر مردم، به‌صورت ملموس مشاهده کنیم.

پیروز ارجمند، از هنرمدان نامی و موسیقیدان کرمانی نیز با تشکر از شهرداری کرمان و گروه «ماموت» برای برگزاری این رویداد گفت: کرمان، شهر موزاییک فرهنگی‌هنری است؛ چراکه شهری است که در عین کثرت در وحدت و در عین وحدت در کثرت، قرار دارد.

وی ادامه داد: یعنی همه‌چیز در کرمان داریم که شاید پراکنده باشد، اما این تنوع و تکثر، مزیت کرمان است که آن را به یک شهر موزاییک فرهنگی‌هنری تبدیل می‌کند؛ این مسأله نه‌تنها در شهر کرمان، بلکه در استان کرمان یک ظرفیت است.

ارجمند، با بیان اینکه در دوسال گذشته برای کرمان دو سند را مطالعه کردم که یکی سند گردشگری و توسعه استان کرمان و یکی هم برند هویت کرمان است، گفت: در مطالعاتی که انجام دادیم، کرمان در مقایسه با تهران، شهری است که در آن زندگی جریان دارد و شهری زیست‌پذیر است.

مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یعنی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، در شهری مدیریت می‌کنند که مردمی نیک‌نام دارد.

ارجمند خاطرنشان کرد: در رویکردی که در دنیا وجود دارد، شهر انسان‌محور، به شهر طبیعت‌محور و هنرمحور تبدیل شده و در آخرین مقاله‌هایی که در دنیا ارایه می‌شود، دکترین را روی شهر طبیعت‌محور و هنرمحور قرار می‌دهند؛ یعنی معتقدند زیست شهر، متناسب با ذائقه هنری مردم باشد و بر این اساس حتی شهرهای جدید را تعریف می‌کنند.

وی با بیان اینکه مقایسه‌ای درخصوص میدان «گنجعلی‌خان» کرمان و میدان «نقش جهان» اصفهان انجام داده‌ام، گفت: از دید من هنر کرمان، هنر مردمی است، اما در اصفهان، در شیراز و قزوین، هنر در اختیار حکام، والیان و شاهان قرار می‌گرفته و این در حالی است که در کرمان هرچه عنصر هنری وجود دارد، وجه مردمی دارد و والیان این شهر هم برای مردم، شهر را می‌ساخته‌اند؛ مردم کرمان هم، به آرایه‌ها و زینت‌های شهری توجه داشته‌اند.

این هنرمند کرمانی ادامه داد: در کرمان، موزه هنرهای معاصر وجود دارد که دومین گنجینه هنری بعد از موزه هنرهای معاصر تهران است؛ برآورد قیمت آثار این موزه، حدود هفت میلیون دلار است، اما این فرصت درحالی‌که گنجینه بسیار غنی و ظرفیت بزرگی است، در گردشگری و برنامه‌ریزی شهری دیده نمی‌شود.

ارجمند، با بیان اینکه کرمان، شهر ملی صنایع دستی است، اما این کفایت نمی‌کند، گفت: باید با برگزاری رویدادها و پروژه‌ها، ظرفیت‌های آن را به همه نشان داد.

وی افزود: کمتر شهری مثل کرمان این‌همه دروازه دارد؛ کرمان تقریباً شهر دروازه‌های عمومی بوده که با آجر و معماری زیبا، تزیین می‌شده است.

ارجمند، با اشاره به وجود معضل حاشینه‌نشینی در کرمان گفت: باید در شکل دادن به حاشیه‌نشینی، از هنر استفاده کرد؛ باید مردم مناطق حاشیه را توانمند کنیم تا خود آن‌ها هنرآفرین شوند.

وی وجود سند و مدل راهبردی و عملیاتی توسعه فرهنگ و هنر در کرمان را ضروری دانست و گفت: باید در برنامه‌ریزی‌های شهری، پیوست هنری داشته باشیم تا دید مردم نسبت به شهر متفاوت شود.

مدیر استودیو نوآوری شهری شتاب‌دهنده و مرکز مشاوره ماموت نیز گفت: این رویداد، اتفاق بزرگی است که امروز در ایران و در شهر کرمان در حال برگزاری است.

نوید فلاحت، با تشکر از دعوت شهرداری کرمان افزود: به‌دنبال نوآوری اجتماعی هستیم که یک مفهوم جدید است و کمتر از سه‌چهارسال در دنیا مطرح شده است.

وی افزود: این مدل، یک حرف کلی دارد و آن اینکه اگر بخواهیم در شهرها، بازآفرینی، زیباسازی و تحول مالی داشته باشیم، باید به‌جای وارد کردن سرمایه از بیرون، روی سرمایه‌های داخلی‌ کار و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر استودیو نوآوری شهری شتاب‌دهنده و مرکز مشاوره ماموت ادامه داد: همچنین یک مفهوم کلی به نام رویکرد ترمیمی داریم که می‌گوید فرایندهای مختلف مدیریت شهری، باید اجتماع‌محور و در عرصه‌های مختلف قابل اجر باشند.

فلاحت، با بیان اینکه حوزه هنر عمومی، در واقع برای شهروندان، یک هنر تحمیلی است، گفت: شاید در گالری‌ها یک کار هنری، شخصی است، اما وقتی در مورد هنر شهر صحبت می‌کنیم؛ یعنی مجبوریم در سطح شهر یک‌سری آثار ببینیم که محصول کار شهرداری و سایر هنرمندان شهری است.

وی افزود: یعنی این نوع هنر به مخاطب تحمیل می‌شود؛ بنابراین، برای کاهش بار منفی این هنر، باید به رویکرد ترمیمی و اجتماع‌محور برسیم که سه شاخص نوآوری، هم‌آفرینی و شبکه‌سازی دارد.

مدیر استودیو نوآوری شهری شتاب‌دهنده و مرکز مشاوره ماموت، با بیان اینکه هم‌آفرینی، یعنی افراد مختلف با یک‌دیگر یک فرایند را شکل بدهند، گفت: مشارکت اقشار مختلف و نقش دادن به افراد در بازآفرینی و زیباسازی، باعث شبکه‌سازی شده و موجب می‌شود در شهر نسبت به فضاها و پلتفرم‌هایی که ساخته می‌شود، یک دوستی و همسایگی پیش بیاید.

فلاحت افزود: در این رویداد، اثری خلق نمی‌کنیم تا یک تیم داوری بگوید زیباست و مدیریت شهری دنبال مکانی برای نصب آن باشد؛ یعنی وارد فضای الحاقی شهر نمی‌شویم؛ چراکه بعد از چند سال، آثار خلق‌شده، بلااستفاده و دورریختنی می‌شوند.

وی ادامه داد: براساس الگوی هم‌آفرینی، متخصصان، با نگاه نوآورانه و تخصص‌های مختلف، درنهایت به یک اثر نهایی می‌رسند.

مدیر استودیو نوآوری شهری شتاب‌دهنده و مرکز مشاوره ماموت بیان کرد: تیم‌ها، فارغ از فضای کارگاهی درنهایت طرح‌های خود را به میان مردم می‌برند و ایده خود را بیان می‌کنند تا حق همسایگی را به‌جا بیاورند.

فلاحت، با بیان اینکه باید به هنر عمومی، به‌عنوان حل مسأله نگاه کرد و اعتباری برای آن در نظر گرفت، گفت: از سرمایه‌گذاران در روز پایانی برای اجرای این ایده‌ها دعوت خواهیم کرد و امیدوارم سه روز پر چالش و خوب داشته باشیم.

گفتنی است؛ این رویداد صبح امروز، با برگزاری کارگاه سه روزه آموزشی و تجربی، ویژۀ طراحان گرافیک، معماران، شهرسازان، هنرمندان تجسمی و شهری، فعالان اقتصادی و فرهنگی، کنشگران اجتماعی و متخصصان حوزۀ فناوری، نوآوری و استارتاپ‌های شهری، در شهرداری کرمان کار خود را آغاز کرده است.

0