شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608893
  • 11 اردیبهشت 1399
  • 14:00
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی جهت مقابله با بیماری کرونا

نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی جهت مقابله با بیماری کرونا

در روزهایی که بیماری کرونا همه‌گیر شده، مردم به‌دنبال این هستند که خود را از این ویروس در امان بدارند...

سحر فلاحی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی

در روزهایی که بیماری کرونا همه‌گیر شده، مردم به‌دنبال این هستند که خود را از این ویروس در امان بدارند. برای محافظت از ابتلا به این بیماری در حال حاضر، در کنار رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بالا بردن سطح ایمنی بدن اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع زمانی که باکتری و یا ویروسی به بدن ما حمله می‌کند، این سیستم ایمنی است که در مقابل این عوامل خارجی، از بدن محافظت می‌کند.

برای این‌که سیستم ایمنی بتواند کارش را به‌درستی انجام دهد، رعایت نکاتی حائز اهمیت است:

1-آرامش داشتن و پرهیز از استرس و نگرانی

2-خواب منظم و کافی

3-تغذیه مناسب

تغذیه مناسب، یعنی رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از همۀ گروه‌های غذایی به اندازۀ مورد نیاز بدن شامل:

الف) نان و غلات سبوس‌دار

ب) میوه‌ها خصوصاً انواع مرکبات مثل: پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت و همین‌طور کیوی که منبع غنی از ویتامین «ث» (ویتامین ضروری برای عملکرد سیستم ایمنی) محسوب می‌شود

پ) سبزی‌ها: خصوصاً گوجه‌فرنگی، کدو حلوایی، هویج، جعفری و فلفل‌های رنگی که به‌واسطه وجود مواد آنتی‌اکسیدانی و ویتامین‌های «آ» و «ث» باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

به این نکته مهم توجه کنیم که برای تامین ویتامین «ث» نیازی به دریافت مکمل نیست و با خوردن میوه و سبزیجات می‌توان نیاز بدن را برآورده کرد، اما در بعضی از افراد که اعتیاد دارند و یا از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، با تجویز متخصص تغذیه و یا پزشک، مجاز به مصرف مکمل هستند.

ج) گوشت‌ها: بهتر است بیشتر از گوشت‌های سفید که چربی کمتری دارند، استفاده شود. تخم‌مرغ و حبوبات نیز به‌دلیل این‌که منبع خوب پروتئین و روی هستند، در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند.

ث) شیر و لبنیات: تمام مواد برای مقابله با کرونا، در شیر موجود است: پروتئین، آب، الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها و املاح بسیار خوبی در شیر وجود دارد. ماست و دوغ‌های کفیر نیز به‌دلیل وجود ترکیبات پروبیوتیک، در سلامتی نقش مهمی دارند.

علاوه بر مصرف غذای متعادل و متنوع توجه به نکات زیر نیز مهم است:

  • نظم در وعده‌های غذایی و عدم حذف صبحانه که متأسفانه به‌دلیل بی‌نظم‌شدن خواب خانواده‌ها، این وعده غذایی مهم در اکثر افراد حذف شده است.
  • استفاده از منابع ویتامین «دی» مثل: زرده تخم‌مرغ، ماهی و لبنیات غنی‌شده با ویتامین «دی»
  • عدم استفاده از غذاهای کنسروی
  • عدم استفاده از گوشت‌های فراوری‌شده و فست‌فودها
  • عدم مصرف غذاهای چرب و شیرین، آب‌میوه‌های صنعتی، چیپس و پفک مصرف غذاهای مضر باعث افزایش التهاب در بدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

تغذیه  صحیح  در پیشگیری از کرونا، کوتاه کردن طول دوره بیماری، و توانایی بدن در بازسازی سریع‌تر خود پس از بیماری، نقش اساسی و مهمی دارد.

بهتر است از مصرف خودسرانه مکمل‌های تغذیه‌ای خودداری کنیم؛ چرا که بعضی از ویتامین‌ها در بدن، مسمومیت ایجاد می‌کند که خطرناک است و گاهی باعث رشد بیشتر ویروس می‌شوند.

با توجه به این‌که در ماه مبارک رمضان قرار داریم، ممکن است بسیاری از افراد این نگرانی را داشته باشند که آیا روزه با افزایش احتمال ابتلا به بیماری کرونا ارتباطی دارد یا خیر؟ مطالعات زیادی دربارۀ تاثیر روزه بر تقویت سیستم ایمنی انجام شده و در صورتی ‌که اصول صحیح تغذیه‌ای رعایت شود، روزه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در واقع افراد سالم در این دوران می‌توانند بدون نگرانی این فریضه الهی را انجام دهند و مشکلی ایجاد نشود و افرادی که بیماری زمینه‌ای خاصی مثل دیابت، فشارخون، بیماری قلبی و .... دارند، حتماً قبل از اقدام به روزه، با پزشک معالج خود مشورت کنند.

سحر فلاحی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی

 

14.0663