سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9611408
  • 14 فروردین 1403
  • 15:19
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
هنر «بازرس» ارائه راهکار مناسب برای رفع نیازهای سازمان است

سرپرست شهرداری کرمان:

هنر «بازرس» ارائه راهکار مناسب برای رفع نیازهای سازمان است

سرپرست شهرداری کرمان گفت: هنر یک بازرس، ارائه راهکار مناسب و قانونی در مقابل مشکلات و نیازهای یک سازمان است؛ به‌شکلی که هدف اصلی این سازمان با چالش مواجه نشود.

به گزارش کرنا، محسن تویسرکانی، در نشست با مدیر، مسئولان و کارشناسان حوزه بازرسی شهرداری کرمان، واحد بازرسی را بازوی قدرتمند یک سازمان برشمرد و افزود: اگر بازرسی راهبری نشود، اهداف سازمان با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به سابقه فعالیت و تجربه‌اش در بازرسی استان، به حداقل‌رسیدن تبعات بازرسی به‌عنوان دستگاه نظارت را مستلزم حمایت ازسوی مدیریت دانست و بر حمایت خود از بازرسی، تأکید کرد.  

تویسرکانی، با بیان اینکه بازرس، باید متخصص و به‌روز باشد، گفت: هرچند تجربه اهمیت دارد، اما کارشناس باید به‌دنبال مطالعه ضوابط برود و تخصص‌گرایی و هدفمندی را مدنظر قرار دهد.  

وی افزود: انجامنشدن کار ازسوی مدیران، یا درست انجام‌نشدن کاری، منجر به نارضایتی مردم می‌شود؛ بنابراین، در فرآیند بازرسی باید دنبال موضوعاتی برویم که شهروندان به آن نیاز دارند.  

سرپرست شهرداری کرمان، اولویت‌بندی ایرادات موجود را مهم دانست و با بیان اینکه یک بازرس خوب، باید توانایی نوشتن گزارش خوب و ارائه پیشنهاد داشته باشد، ادامه داد: صدور دستور و حکم در هر موضوع، به گزارش بازرس نیاز دارد.

وی موفقیت در حوزه نظارت را مستلزم بررسی‌‌های همه‌جانبه دانست و گفت: پیشنهاد شبکه‌سازی مردمی در حوزه نظارت، درصورتی کارساز است که پیش از آن، بررسی‌های تخصصی انجام شده باشد.

تویسرکانی، بر تقویت سامانه «۱۳۷» تأکید کرد و گفت: مردم گزارش ایرادات و اشکالات ریز و درشت شهری را ارائه می‌دهند و پیگیری موضوعات ازسوی ما، رضایت شهروندان را به‌دنبال خواهد داشت و این وظیفه برعهده بازرسی است.

وی با تأکید بر حفظ وجاهت جایگاه بازرسی در هر سازمان، دیگر وظایف بازرسی را نظارت در راستای کاهش فساد دستگاه دانست و خاطرنشان کرد: بازرس، باید به‌صورت مستند، گزارش‌ ایرادات و اهمال‌کاری‌ها را ارائه دهد.  

سرپرست شهرداری کرمان، ضمن یادآوری سختی کار بازرسان، به توقعات و تبعات کار بازرسی اشاره و بر موضوع آموزش، تأکید کرد و گفت: این مهم نباید نادیده گرفته شود.  

وی، آگاهی زیرمجموعه‌ها از وجود بازرسی و عملکرد جدی آن را مهم دانست و افزود: حضور واحد بازرسی با عملکرد منطقی و منصف، موجب می‌شود تا کارها بهتر انجام شود.  

تویسرکانی بیان کرد: اگر حوزه بازرسی در یک دستگاه اجرایی قوی عمل کند، نیازی به حضور دستگاه نظارتی از بیرون نیست و این مهم، شدنی و قابل تحقق است.  

وی، با تأکید بر مسئولیت اجتماعی و فرهنگی شهرداری، دلسوزی‌های بی‌مورد و خارج از حوزه مسئولیت را خیانت به شهر دانست و گفت: بهتر است قبل از هر کار حمایتی، تبعات آن را بررسی و سپس تصمیم‌گیری کنیم.   

مدیر بازرسی شهرداری کرمان نیز، از به‌روزشدن سامانه «۱۳۷»، ارتباط با مردم، خبر داد و با اشاره به وجود اشکالاتی در آن، بر پیشنهاد جایگزین‌شدن نرم‌افزاری بهتر، تأکید کرد و گفت: از اتفاقات خوب در مدت اخیر، راه‌اندازی مرکز فوریت‌های «۱۳۷» است که با پیگیری‌، کارهای مردم در کمتر از ۲۴ ساعت انجام می‌شود و منجر به رضایت‌مندی بیشتر شهروندان شده است.

مرتضی هوش‌هویدا،  به پاسخ‌دهی به تمام نامه‌های شهرداری از طریق سامانه «سامد» شهرداری اشاره کرد و افزود: کارشناسان نیز توجیه شدند که تنها درحوزه تحت نظر شهرداری پاسخ‌گو باشند.  

وی افزود: در چهار حوزه ورود پیدا کردیم که ازجمله آن حوزه فرآیندی و الکترونیکی‌شدن پرونده‌ها، الکترونیکی‌شدن توافق‌نامه‌ها و خدمات رفاهی است که در این راستا شرکت تعاونی مصرف نیز راهاندازی شد.   

هوش‌هویدا، آموزش، توزیع نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری را نیز از موضوعات پیگیری‌شده دانست و از راه‌اندازی پمپ‌بنزین‌های تک‌خطی در شهر کرمان خبر داد. 

 وی بیان کرد: در سال جاری، بزرگترین شبکه مردمی ارزیابی و نظرات با نام «شما» و با شبکه ۱۰ هزار نفری بازرس راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر بازرسی شهرداری کرمان، از برگزاری جلسات توجیهی در ادارات، مدارس و مساجد خبر داد و گفت: در این شبکه بازرس‌های ما آموزش می‌بینند و به‌صورت افتخاری در حوزه‌های شهرداری، کار ارزیابی و نظارت را انجام می‌دهند.

15.0619