جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607994
  • 23 مرداد 1398
  • 09:48
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
پاداش خبرنگار روزنامه‌خوانی مردم است

فریدون صدیقی پیش‌کسوت مطبوعات در کرمان:

پاداش خبرنگار روزنامه‌خوانی مردم است

بعد از ظهر روز یکشنبه سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمان میزبان جمع زیادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه کرمان بود تا به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار از تلاش آنان قدردانی شود. در این مراسم که به همت خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان برگزار شد، شهردار کرمان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و رییس اتاق بازرگانی نیز حضور داشتند و این ضیافت صنفی را رونق بخشیدند. در این مراسم فریدون صدیقی، روزنامه‌نگار پیشکسوت و استاد علوم ارتباطات نیز به عنوان مهمان ویژه حضور داشت.

 حرفه خبرنگاری بسیار پر مشقت است 
در بخشی از این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: «حرفه خبرنگاری بسیار پر مشقت است و این سختی در شرایط اقتصادی فعلی به صورت مضاعف چهره خود را نشان می‌دهد.»
محمدرضا علیزاده به افت تیراژ نشریات اشاره کرد و اظهار داشت: «روزنامه‌نگاران اما با عشق و علاقه ادامه می‌دهند و با این همه سختی هنوز کار خود را تعطیل نکرده‌اند«.
او تصریح کرد: «اگر مدیران قصد دارند از رسانه حمایت کنند، الان زمان آن است‌«.
مدیر کل ارشاد استان با بیان این‌که در گفتمان‌سازی ‌و فرهنگ‌سازی، اصحاب رسانه بهترین افراد برای اجرای این رسالت خطیر هستند‌، ادامه داد: «رسانه‌ها هم تولید کننده‌ هستند ولی بنگاه‌های اقتصادی ما چه‌قدر از طریق آگهی‌های خود، آن‌ها را حمایت می‌کنند؟ برخی بنگاه‌های ما حاضرند در سطح ملی هزینه‌هایی را انجام بدهند  ولی در خود استان هزینه نمی‌کنند!»
او تاکید کرد که رسانه‌ها نیازمند حمایت نهادهای دولتی و غیردولتی هستند‌.
علیزاده از کسانی که رسانه‌ها را حمایت می‌کنند، قدردانی کرد و اضافه کرد: «در شرایط فعلی، رسانه‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای نیز باید تلاش کنند تا جایگاه خود را تقویت کرده و توانمندتر‌ شوند که یکی از راه‌های موثر آن، آموزش است.»
او با تاکید بر این نکته که باید خبرنگار متخصص تربیت کنیم، ادامه داد: خانه‌مطبوعات از جمله تشکل‌های فعال صنفی است که همیشه تشکلی مطالبه‌گر هم بوده است». 
او از بخشی از مشکلاتی که مدیران مسئول نشریات محلی در دیدار خود با استاندار کرمان مطرح کرده بودند، یاد کرد و اظهار داشت: «بعضی از  این مشکلات به نوع تعامل خبرنگاران با مدیران و نگاه مدیران به رسانه‌ها برمی گردد که در این بخش، نهادهای دولتی و غیردولتی می‌توانند‌ به کمک رسانه‌ها بیایند.»

 حفظ امنیت روانی جامعه در گرو اهمیت به خبرنگار است
در بخش دیگری از این مراسم، فریدون صدیقی از مدیران خواست برای حفظ رسانه کمک کنند.
این روزنامه‌نگار پیشکسوت با بیان این که اهمیت به خبرنگار امنیت روانی جامعه را تامین می‌کند و این حوزه را ارتقا  می‌بخشد.
میهمان ویژه جشن خبرنگار در کرمان، ضمن گلایه‌‌مندی از مسئولان برای ایجاد شرایط کنونی رسانه‌ها گفت: «هر روزی که مردم به رسانه‌ها توجه و روزنامه‌ای را می‌خوانند روز خبرنگار است و  هر روز باید روز خبرنگار باشد ولی  وقتی مخاطب نداریم در واقع وجود نداریم  که این قصه دردناکی است.»
او با بیان اینکه در حال حاضر مرجعیت از رسانه‌ها گرفته شده، ادامه داد: «سازمان‌ها و متولیان امور در حمایت، پاسداری و پاسداشت رسانه‌ها کوتاهی می‌کنند و نقش ما را ضایع کرده‌اند.»
این فعال رسانه‌ای  با بیان اینکه دامنه خط قرمزها برای رسانه‌ها هر روز تنگ‌تر می‌شود افزود: «رسانه کارکردهای اطلاع رسانی، شفاف سازی، سرگرمی و دانش افزایی دارد که متاسفانه امروز در بسیاری موارد به غیر از سرگرم‌سازی چیزی برای رسانه‌ها باقی نمانده استF.
او با طرح این سئوال که چرا رسانه‌ها را خلع سلاح کرده‌اید و مرجعیت آن را از بین برده‌اید؟ افزود: «وظیفه رسانه انتقال مطالبات و خواسته‌های مردم به مسئولان و پاسخ گرفتن از مسئولان برای مطالبات مردم است که متاسفانه امروز رسانه در بسیاری موارد به تریبون و  روابط عمومی سازمان‌ها تبدیل شده که بسیار غم انگیز است.»
استاد علوم ارتباطات و پیشکسوت روزنامه نگاری کشور اظهار داشت: «مسئولان باید نشریات، رسانه‌ها و رویکرد منتقدانه آنها را در جهت توسعه پایدار کشور جدی بگیرند.»
گفتنی است در پایان این مراسم از تنی چند از روزنامه‌نگاران استان و دیگر فعالان این حوزه از جمله: کارآمد، بلوردی، ریاحی، ایرانمنش و حضرتی تجلیل به عمل آمد.

0