صبح امروز بیستودوم مهرماه سالجاری در مراسمی، برونسپاری خدمات شهرداری کرمان به دفاتر پیشخوان دولت آغاز شد
به گزارش کرنا، شهردار کرمان در این مراسم که با حضور رییس شورای اسلامی شهر کرمان، معاونان برنامهریزی و توسعه نیروی انسانی و شهرسازی و معماری شهردار، مدیرعامل سازمان «فاوا» و برخی دیگر از مدیران شهری در محل یکی از دفاتر پیشخوان دولت در شهر کرمان برگزار شد، گفت: یکی از رسالتهایی که ما در شهرداری کرمان داریم، تکریم ارباب رجوع است و در این راستا قطعا غیرحضوری کردن خدمات و درخواستهایی که شهروندان دارند، برای خدمت حداکثری به آنها، میتواند موثر باشد و تحول قابل توجهی را در این زمینه ایجاد کند.
محسن تویسرکانی افزود: امروز شاهد رونمایی از بخشی از خدمات شهرداری کرمان در بستر دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی هستیم و این آغاز راهی است که همشهریان عزیز از این به بعد، درخواستهای خودشان را به شکل الکترونیکی به شهرداری ارایه کنند و نیاز به حضور در مناطق پنجگانه شهری نداشته باشند.
وی، گفت: از این به بعد درخواستهای مربوط به شهرسازی و عموم درخواستهایی که در رابطه با پروانه ساخت، عدم خلاف، پایانکار، یا بازدیدها و از این نوع است، در دفاتر پیشخوان دولت و یا سامانه «کرمان من» انجام خواهد شد، که خوشبختانه در این مورد با استقبال دلگرم کنندهای از سوی مردم هم مواجه بودهایم.
شهردار کرمان، با عذرخواهی از گروهی از شهروندان که با اجرای این پروژه ممکن است با چالشهایی مواجه شوند، گفت: اما بدون تردید برکت خدمات غیرحضوری بسیار بیشتر از آن است که ما تصور میکنیم و مجبور به عبور از این گذر هستیم.
وی، گفت: در هفتهای که پشت سر گذاشتیم قریب 1000 درخواست در این بستر ثبت شده است، که در واقعیت یعنی از آمار 1000 سفر درونشهری و 1000 مراجعه کننده به شهرداری، کم شده است و این آمار نمونهای از مزایای این طرح است و امیدواریم با همکاری و همراهی شهروندان محترم و همه مراجعان به شهرداری کرمان، بتوانیم در آینده نزدیک، کلیه درخواستها و اقدامات شهرداری را که مورد مطالبه شهروندان است، به شکل غیرحضوری ارایه کنیم.
شهردار کرمان، یکی از برکات این کار را تکریم ارباب رجوع دانست و گفت: دیگر قرار نیست شهروندان به خاطر یک درخواست ابتدایی به شهرداری مراجعه کنند و در مصرف کاغذ و سایر هزینهها صرفهجویی میشود. ازدحام در راهروهای شهرداری کم میشود و ارباب رجوعان هم به مشقت و زحمت نمیافتند و همکاران شهرداری هم دیگر دچار سختی مضاعف نیستد. شفاف شدن و جلوگیری از برخی سوءجریانات و نیز، خدماتدهی در ساعات غیراداری در دفاتر پیشخوان نیز از دیگر مزایای این طرح است.
تویسرکانی افزود: الکترونیکی شدن فرایندها باعث میشود سوءجریانات احتمالی هم به حداقل برسد. چرا که عدم مراجعه حضوری، باعث میشود شهروند و کارمند از هم خبر نداشته باشند و کاربر مشخص نباشد و ما حتما باید به سمتی برویم تمام که خدمات شهرداری به صورت غیرحضوری انجام شوند.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این مراسم، با اشاره به برونسپاری خدمات شهرداری کرمان به دفاتر پیشخوان دولت و الکترونیکیشدن فرآیند خدمات شهرداری، گفت: امروز، با همکاری خوبی که بین شهرداری و سایر ارگانهای مربوط به این موضوع رخ داده است، شاهد اتفاق خوب و موثری بودیم که نتیجه واقعی آن به شهروندان میرسد و شرایط زندگی ایشان را تسهیل میکند.
محمود بابایی، افزود: برنامهریزی و مطالعات این کار مدتها توسط همکاران شهرداری انجام شده، فعالیتهای صورت گرفته و تلاش شده است اجرایی شود و امیدواریم این خدمترسانی تداوم داشته باشد.
وی، بیان کرد: این فرایند، فرایندی است که رضایت مردم، شهرداری و دیگر دستگاههای مرتبط را در پی خواهد داشت. چرا که مردم بهتر میتوانند درخواستهای خود را ثبت کنند و کارشان سرعت بیشتری پیدا می کند؛ سختیهای مختلفی از پیش راهشان برداشته میشود و مراجعات به شهرداری هم کمتر میشود.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه این اتفاق، نماد همکاری خوب بیندستگاهی بین شهرداری و سایر ارگانهای مرتبط با موضوع است، اظهار داشت: نکته جالب توجه این است که این نماد، نتیجه واقعی و عینی درپی دارد، یعنی ما امروز میتوانیم نتیجه آن را به صورت عملیاتی و میدانی ببینیم و تاثیر آن را بر زندگی شهری و شهروندان، مشاهده کنیم.
وی، با بیان اینکه این اتفاق مورد حمایت شورای اسلامی شهر کرمان است، ادامه داد: امیدواریم این کار در همه دفاتر پیشخوان دولت، شهر کرمان تسری پیدا کند و این خدمترسانی در کوتاهترین زمان، کار را برای مردم تسهیل کند.
بابایی، گفت: همکاری خوبی بین دو معاونت شهرسازی و معماری و برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرمان برای رقم خوردن این کار، انجام شده است.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز در این مراسم، گفت: این برون سپاری، در راستای تسهیل ارایه خدمات به شهروندان شهر کرمان، در حوزه شهرسازی به ویژه خدمات پرتکرار و پرتقاضا، انجام شده است.
وحید خطیبی، افزود: تلاش مجموعه شهرداری این است که برونسپاری خدمات را آغاز کند و در این راستا بخش قابل توجهی از خدمات شهرسازی شهرداری کرمان در حال حاضر از طریق دفاتر پیشخوان دولت قابل ارایه است.
وی، یادآور شد: نحوه ارائه خدمات، به هر دو روش شهروندسپاری (ثبت درخواست الکترونیکی توسط خود شهروند) و نیز مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ثبت درخواستهای شهرسازی انجام میشود.
معاون برنامهریزی و توسعه نیروی انسانی شهردار کرمان، افزود: شهروندان برای ثبت درخواستهای شهرسازی خود اعم از پروانه، پایانکار، عدم خلاف، استعلامات بانکی، استعلامات ادارات و دفاتر اسناد رسمی هیچ نیازی به مراجعه حضوری به مناطق پنجگانه شهرداری کرمان ندارند و با سرعت قابل قبولی این خدمات در دفاتر پیشخوان قابل ارائه است.
وحید خطیبی، گفت: شهروندان میتوانند با مراجعه به سامانه «کرمان من» نیز، نسبت به ثبت درخواستهای و متعاقب آن پیگیری درخواست، هم اقدام کنند.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان نیز در این مراسم، با این توضیح که پیش از این شهروندان حتما باید برای شروع کار خودشان به شهرداری مراجعه میکردند، بیان کرد: اما از این پس برای شروع اقداماتش در حوزه شهرسازی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه میکنند و یا از طریق سامانه «کرمان من»، اطلاعات خود را بارگذاری میکنند و بقیه روند کار به راحتی و بدون مراجعات مکرر در سیستم شهرسازی انجام میشود.
علی سعیدی، با بیان اینکه از این پس کارهای مراجعینی که در حوزه شهرسازی به شهرداری مراجعه میکردند بسیار آسان خواهد شد، گفت: تلاش میکنیم تمام فرآیندهای این حوزه، الکترونیکی شود و حضور شهروندان در شهرداری به کمترین حالت ممکن برسد.
گفتنی است با این برونسپاری، خدمات الکترونیک شهرداری شامل استعلام دفاتر اسناد رسمی، استعلام ادارات، صدور پروانه، صدور پایانکار و موارد دیگر، از این به بعد در دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک انجام میشود.