چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607624
  • 9 اسفند 1397
  • 21:10
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
در هنگام خانه‌تکانی نکات ایمنی را رعایت کنید

برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار؛

در هنگام خانه‌تکانی نکات ایمنی را رعایت کنید

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: شهروندان در ایام خانه‌تکانی مراقب مسمومیت ناشی از‌ شوینده‌ها باشند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، علی عسکری با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و سنت خانه‌تکانی که یکی از سنت‌های حسنۀ ایرانیان همگام با نو شدن طبیعت است، به شهروندان توصیه کرد: برای جلوگیری از وقوع حوادث در انجام خانه‌تکانی، نکات ایمنی را رعایت کنند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار برای آن‌ها نباشیم.

وی ادامه داد: در زمان نظافت خانۀ خود و استفاده از نردبان و یا چهارپایه، از سطح اتکای آن با زمین کاملاً مطمئن باشید و از نوع استاندارد آن و نردبان دوطرفه استفاده کنید و از شست‌وشوی پرده، کف آشپزخانه، حمام وغیره که آلوده به مواد روغنی هستند، با مواد سریع‌الاشتعال (بنزین) جداً خودداری کنید.

عسکری با بیان این‌که شهروندان مواد شوینده مانند سفیدکننده‌ها و جوهر نمک را روی زمین و در دسترس کودکان رها نکنند و در حد استاندارد از آن‌ها استفاده کنند، تأکید کرد: حتی‌الامکان خانه‌تکانی را در زمان غیبت کودکان انجام داده تا ضریب بروز حوادث کاهش یابد.

وی افزود: هم‌چنین از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب خودداری کنند؛ زیرا احتمال انفجار یا آتش‌سوزی این مواد زیاد است.

عسکری خاطرنشان کرد: در زمان پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل، احتیاط کرده و از رفتن بر روی نرده‌ها و یا قرنیزهای آن خودداری کنید و در هنگام شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر و چراغ روشنایی، از قطع کامل برق مطمئن شوید؛ در غیر این صورت احتمال برق‌گرفتگی افراد بسیار زیاد است.

وی افزود: ابتدا برق وسیلۀ برقی را قطع و سپس نسبت به پاک‌سازی آن اقدام کنید.

مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان به شهروندان توصیه کرد: زمان جابه‌جایی لوازم خانگی به خصوص اجاق گاز، احتیاط و موارد ایمنی را رعایت کرده و تمام اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و کپسول را توسط آب و صابون چک کرده تا از عدم نشتی گاز مطمئن شوید؛ ضمن این‌که نسبت به تعویض به‌موقع شیلنگ‌های رابط گاز که فرسوده شده‌اند، اقدام کنید.

عسکری با تأکید بر شارژ به‌موقع خاموش‌کنندۀ دستی آتش‌نشانی موجود در محیط خانه گفت: توصیه می‌شود نسبت به شارژ و آماده به‌کار بودن خاموش‌کنندۀ دستی آتش‌نشانی اقدام کنید و در صورت بروز حادثه، به‌سرعت با شماره 125 سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تماس بگیرید و با حفظ خونسردی، آدرس دقیق محل حادثه را اعلام کنید.

0